fbpx

Zoete aardappel of gewone aardappel? Dit is de beste keuze!

aardappelen of zoete aardappelen

Het internet is een machtig medium. En je kunt er heel veel informatie vinden. Zo ook over de zoete aardappel of gewone aardappel. Wij zetten alles voor je op een rijtje, zodat je alleen maar dit artikel hoeft te lezen. Doen we gewoon, bij Fitness Meester.

Welke aardappel is gezond?

Je kent het wel. Het is een zomerse dag, en jij wilt lekker een aardappeltje grillen op de barbecue. Of misschien even de oven in als onderdeel van een heerlijke maaltijd. Welke variant van de welbekende aardappel kies je dan? En welke is het gezondst? We vertellen je alles wat je moet weten. En of je de (zoete) aardappel kunt gebruiken tijdens het bulken of voor bodybuilding.

Voedingsstoffen aardappel

Welke voedingsstoffen je kunt vinden in een (zoete) aardappel? Laten we beginnen bij iets wat we allemaal begrijpen: calorieën. In een zoete aardappel vind je 98 calorieën per 100 gram. En in een normale aardappel zoals we die allemaal kennen 88. Wat betreft eiwitten is het simpel: in een aardappel zitten meer eiwitten dan in de zoete variant. 2 versus 1,2. Gram, natuurlijk. 

koken van zoete aardappelen

Zoete aardappel en afvallen

Kun je het eten van aardappelen gebruiken om af te vallen? Onze eerste gedachte is nee. En we leggen je graag uit waarom. Een zoete aardappel bevat onder andere zo’n 21 gram koolhydraten. En 0,3 gram vet per 100 gram voedingsmiddel. Conclusie is dus dat je eigenlijk geen zoete aardappel moet eten als je aan het afvallen bent.

Hoe het zit met een reguliere aardappel? In principe hetzelfde, alleen heb je dan 19 gram koolhydraten en 0 gram vet, ten opzichte van de zoete variant.

Aardappel gezond en afvallen

De normale aardappel bevat minder vetten dan een zoete aardappel. En minder koolhydraten. Misschien ken je ‘m nog van vroeger: de schijf van vijf. En daar staat de aardappel prominent op. Is de aardappel dan gezond? Aardappelen bevatten vitamine C en B6 en koolhydraten, goed voor jouw energielevel. Maar is het de meest gezonde optie? Wij denken van niet.

Als jij druk bezig bent met jouw summerbody let je op de calorieën: je zit in een calorie-tekort ten opzichte van wat je verbrandt. Dat verhaal ken je inmiddels wel. Een aardappel eten kan helemaal geen kwaad, maar let op de hoeveelheid, de manier van bereiden en op de rest van je voedingsschema.

Word je dik van zoete aardappelen?

Nou, laten we beginnen bij het begin: alles waar je te veel van inneemt, is niet goed voor je. Zo ook met de zoete aardappel. Je kunt gerust op de buurtbarbecue een gegrilde zoete aardappel eten, want we weten dat dit immens lekker is. En jezelf af en toe trakteren mag. Als je maar de juiste balans hanteert in jouw dieet en je dagelijkse ritme. Zolang je een goede balans voor jezelf hebt gevonden, en je af en toe geniet van een zoete aardappel, word je er niet dik van.

Zoete aardappel en koolhydraten

We schreven het al even kort hierboven. Het aantal calorieën in een zoete aardappel is 98 per 100 gram voedingsmiddel. En da’s best aan de forse kant. Zeker als jij druk bezig bent met afvallen. Ben je aan het bulken, ofwel spiermassa aankomen? Dan kun je gerust eens een aardappel eten.

Zorg ervoor dat je het zo gezond mogelijk bereidt en kies het liefst voor de reguliere variant ten opzichte van de zoete: in de zoete aardappel zitten meer vetten en minder eiwitten. En da’s precies wat jij niet wilt. 

Wat is het verschil tussen de oranje en paarse zoete aardappel?

zoete aardappelen snijden

De zoete aardappel is er in verschillende varianten. Je hebt een witte, paarse en oranje. Mocht je een voorkeur hebben en zit jouw lievelingskleur ertussen? Kies die dan. Of als je een verschil in smaak wilt proeven: de witte aardappel is net zo zoet als de oranje. En de paarse is iets minder zoet, een mooie optie voor als jij niet zo’n zoetekauw bent. De oorsprong van de zoete aardappel overigens, ligt in Mexico. Inmiddels kun je het overal vinden waar het klimaat het toelaat om geteeld te worden. Leuk, zo’n feitje. 

Voeding en spieren herstellen

Voeding is essentieel voor als jij jouw spieren maximaal wilt laten herstellen. Je hebt flink gebeukt in de sportschool of je hebt een halve marathon gelopen. Of natuurlijk iets anders waar jij blij van wordt. Hoe dan ook: jouw spieren hebben een beetje rust en herstel nodig. En dat kun je doen door jouw spieren de juiste voeding te geven. Je zou eventueel kunnen kiezen voor een reguliere aardappel, omdat daar koolhydraten en eiwitten in zitten. En geen vet. Echter is de hoeveelheid eiwitten zo beperkt, dat je beter voor alternatieven kunt gaan.

Voeding voor spieropbouw en vetverbranding

In principe is deze titel misleidend. Dat geven we toe. Zo makkelijk kan het zijn. Wat we ook graag willen toegeven: er bestaat geen voeding waardoor jij vet kunt verbranden en tegelijkertijd jouw spieren kunt laten groeien. Da’s echt een fabeltje. Net als al die fatburners, overigens.

Nu we dit geschreven hebben voor je, kunnen we dieper ingaan op wat jouw spieren nodig hebben om te groeien. En da’s allereerst een calorie-overschot ten opzichte van jouw verbranding. Als jij een klein calorie-overschot hanteert, flink traint, de juiste eiwitten en voldoende rust pakt, merk je al gauw dat jouw spieren zullen groeien. 

Vetverbranding en voeding

Dan, je wilt afvallen. Omdat je je dan fijner voelt. Of omdat de zomer eraan komt. Hoe dan ook: je hebt een duidelijk doel voor ogen en dat ga je halen. En wij willen je daar graag bij assisteren. Als je wilt afvallen, kun je verschillende varianten van een passend dieet toepassen.

Kies vooral wat voor jou het prettigste is. Da’s echt belangrijk. Kies daarnaast ervoor dat je er echt de tijd voor neemt en dat je een klein calorie-tekort toepast, zodat je meer calorieën verbrandt dan je inneemt. Je gaat merken dat jouw lichaam vanzelf de vetreserves gaat gebruiken om je toch voldoende energie te geven. 

Kun je zoete aardappel gebruiken voor bodybuilding?

Nou, daar zijn de meningen over verdeeld, om heel eerlijk te zijn. En wij denken dat je beter andere voedingsmiddelen in kan nemen om serieus met je lichaam om te gaan. Voldoende eiwitten, genoeg water en belangrijk! Een goede nachtrust. Want dan kun jij werken aan jouw lichaam. Body-builden. Met zoete aardappelen kun je ook echt wel resultaten boeken. Alleen heb je iets meer vet om te verbranden. En da’s toch zonde, vind je niet?

Wil je meer weten over spierherstel? Of juist spiergroei? Lees gerust eens een van onze artikelen in onze kennisbank. Want daar doen we het tenslotte voor bij Fitness Meester: jou de juiste informatie geven. Waar je echt iets aan hebt. Geen fabeltjes of mooie verhalen: gewoon hoe het zit. Hebben we een onderwerp over het hoofd gezien? Dat kan natuurlijk wel eens gebeuren. Maar we zouden het wel waarderen als je het ons dan laat weten. Via info@fitnessmeester.nl. Dan gaan wij ons onderzoek doen en zullen we alle benodigde feitjes voor je op een rij zetten. En we beloven je dat jij de eerste bent die het mag lezen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter van der Schoot
Peter van der Schoot
Al 6 jaar lang ben ik actief in de wereld van fitness en gezonde voeding. In deze tijd heb ik veel ervaring opgedaan, en deze kennis wil ik graag delen op Fitness Meester. Heb je vragen? Laat dan even een reactie achter, dan reageer ik zo snel mogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwe Berichten
Volg ons
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.