Water

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
water

Water is erg belangrijk voor ons lichaam. Dat is je waarschijnlijk wel bekend. Mensen kunnen weken zonder voeding of slaap, echter kan ons lichaam maar een paar dagen zonder water. Dat toont wel aan waarom het zo belangrijk is dat je genoeg water drinkt.


Waarom is water drinken belangrijk?

Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat we genoeg water drinken? Dat komt omdat ons lichaam genoeg vocht nodig heeft om de processen in ons lichaam te kunnen ondersteunen. Wanneer we niet genoeg water in ons lichaam hebben, kan ons lichaam deze processen niet voldoende ondersteunen en worden ze verstoord.

Zo hebben we vocht nodig om afvalstoffen af te voeren. Wanneer de vochtbalans onjuist is, kan ons lichaam de afvalstoffen niet afvoeren. Deze afvalstoffen blijven dan achter in ons lichaam, wat erg schadelijk kan zijn voor onze organen.

Maar ook voor het metabolisme is water belangrijk. Water transporteert voedingsstoffen namelijk naar de juiste cellen. Zo kunnen onze cellen de voedingsstoffen opnemen in bijvoorbeeld de darmen.

Water is verder ook belangrijk voor:

  • De lichaamstemperatuur van het lichaam (zweten)
  • Versterking van het afweersysteem
  • Mooie en strakke huid

Water en afvallen

Water is ook belangrijk wanneer je wilt afvallen. Door meer water te drinken, zal je maag gevuld zijn, waardoor je minder honger hebt. Hierdoor zul je dus ook minder snel gaan eten. Daarbij zorgt water er ook voor dat vet verbrand en afgevoerd kan worden. Drink daarom altijd voldoende water wanneer je wilt afvallen. Nog beter: stop met het drinken van frisdranken en stop volledig over op water om zo min mogelijk suikers binnen te krijgen.


Hoeveel water moet je drinken?

Volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar wordt aangeraden om iedere dag tussen de 1,5 en 2 liter water te drinken. Kinderen die jonger zijn, dus tussen de 1 jaar en 13 jaar, wordt aangeraden om ongeveer tussen de 1 en 1,5 liter water per dag te drinken.

Gelukkig krijgen we water ook binnen via voedingsstoffen. Zo zit er veel vocht in bepaalde groente- en fruitsoorten. Maar ook in vlees zit vocht dat wordt opgenomen door ons lichaam.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Lees je onze artikelen ook al?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.