Dit helpt altijd tegen een hongergevoel!

Wat helpt tegen hongergevoel
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Veel mensen ervaren een constant hongergevoel. Toch is dit in de meeste gevallen geen echte honger, maar je lichaam die uit balans is. Er zijn dan ook verschillende soorten honger te onderscheiden. Iedere soort honger heeft weer zijn eigen symptomen. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen tegen een constante honger, en weten wij wat helpt tegen een hongergevoel.


Wat is een hongergevoel?

Mensen die steeds een hongergevoel ervaren, hebben een constant gevoel dat ze honger hebben terwijl ze net hebben gegeten of nog een volle maag hebben. Er zijn veel mensen die last hebben van een constant hongergevoel, waardoor het een groot probleem is in onze samenleving. Gelukkig zijn de oorzaken in de meeste gevallen goed te bestrijden en zijn er veel tips die het hongergevoel wegnemen.

Soorten honger

Er zijn verschillende soorten honger die te onderscheiden zijn aan de hand van de symptomen. Misschien herken je een van deze soorten hongergevoelens bij jezelf.

1 – Zintuigenhonger

Dit hongergevoel wordt veroorzaakt door zintuigen die prikkels opvangen die de eetlust kunnen opwekken. Denk aan de geur van friet, een lekker chocolaatje in de vitrine bij of een maaltijd in de supermarkt. Het gaat hier dus niet om een echte honger, maar het zijn je zintuigen die het brein aan lekker eten laten denken.

2 – Luchthonger

Je maag is altijd in beweging. Wanneer de lucht in je maag zich verplaatst, kan dit rumoerig klinken en lijkt het altijd je honger hebt.

3 – Afterparty-honger

Na een periode niet gegeten te hebben, krijgt je lichaam trek in eten. Het gaat hier in de meeste gevallen helemaal niet om echte honger. Door weinig slaap en alcohol kan dit hongergevoel versterkt worden.

4 – Valse honger

Honger en dorst wordt op dezelfde plek in onze hersenen geregeld. En omdat deze prikkels op elkaar lijken, kan ons brein deze prikkels door elkaar halen. Hierdoor krijg je een hongergevoel terwijl je eigenlijk water nodig hebt.

5 – Gewoontehonger

Veel mensen hebben een slechte eet-gewoonte. In de Westerse samenleving groeit dit aantal dagelijks. Doordat we gewend zijn overal en op elk tijdstip te kunnen eten, hebben wij ons lichaam aangeleerd dat dit zo hoort. Vanuit de natuur is dit natuurlijk helemaal niet zo. Daar is het normaal om maar 1 of maximaal 2 maaltijden per dag te eten. Hierdoor raakt ons lichaam uit balans, waardoor we altijd een constant hongergevoel ervaren.


Dit de oorzaak van je hongergevoel

Ongezonde donuts

Er zijn verschillende oorzaken voor een hongergevoel. In de meeste gevallen is het gewoontehonger en gaat het om een voedingspatroon dat uit balans is. Door je voedingspatroon weer in balans te brengen, zal het lichaam uiteindelijk dit hongergevoel wegnemen. Daarnaast kan ongezonde voeding ook een oorzaak zijn van je hongergevoel. Zorg ervoor dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt, zodat je lichaam in balans is.


Je hongergevoel onderdrukken?

Een constant hongergevoel met een volle maag is niet fijn. Er zijn veel mensen die beweren dat je je hongergevoel kunt onderdrukken. Helaas is dit niet de juiste oplossing voor het probleem. Het is belangrijk om de oorzaak van je hongergevoel aan te pakken, omdat dit gevoel ergens vandaan komt.


Wat helpt er tegen een hongergevoel?

Een hongergevoel kan dus verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen is het een onterecht hongergevoel, maar het kan wel erg vervelend zijn. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen wat helpt tegen je hongergevoel. Mochten deze tips niet helpen, dan is het altijd verstandig om contact met je huisarts op te nemen.

Water drinken

Wanneer je een hongergevoel hebt, is het slim om 1 of 2 glazen water te drinken. Het kan zijn dat je gewoon dorst hebt, maar je hersenen een hongergevoel geven. Water drinken is hiervoor dus een simpele oplossing.

Eet genoeg

Dit is misschien wel de meest voor de hand liggende oplossing, maar er zijn genoeg mensen die veel te weinig eten. Zorg er altijd voor dat je genoeg eten binnen krijgt. Hierbij is het ook belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Wij hebben een blog geschreven over welke voedingsstoffen je nodig hebt.

Vrouwen moeten minimaal 2.000 calorieën per dag binnen krijgen, en mannen 2.500 calorieën per dag. Er zijn genoeg apps waarmee je je calorie-inname kunt bijhouden, zoals MyFitnessPal.

Eet minder snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn suikers die snel door je lichaam worden opgenomen, in plaats van dat ze worden verbrand. Dit ga je uiteindelijk zien als buikvet. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn witte granen als pasta en wit brood, of fast food zoals burgers en friet.

Doordat deze snelle koolhydraten snel worden opgenomen, zul je ook snel na je maaltijd een hongergevoel krijgen. Minder snelle koolhydraten eten kan dus een goede oplossing zijn.

Eet meer vezels en eiwitten

Vezels zitten in veel plantaardige producten, zoals groente, fruit en noten. Ook veel volkoren graanproducten zitten boordevol vezels. Vezels nemen vocht op in je maag, wat voor een vol en verzadigd gevoel zorgt.

Eiwitten leveren langzaam energie aan je lichaam, waardoor je hier nog lang plezier van hebt. Door meer eiwitten te eten, zal je lichaam dus voor een langere periode minder honger hebben, omdat het al genoeg energie heeft. Eiwitten zitten in dierlijke producten als melk, vlees, eieren, kwark en vis. Natuurlijk kun je eiwitten ook binnen krijgen via een proteine shake.

Plan je eet momenten in

Onregelmatige eetmomenten kunnen ervoor zorgen dat je een constant hongergevoel ervaart. Hierdoor krijg je zelfs na het eten een hongergevoel. In de Westerse samenleving zijn we gewend dat we overal kunnen eten; in de trein, op de fiets, thuis, op werk of in het vliegtuig, wanneer we ook maar willen. Hierdoor raakt ons lichaam uit balans, en weet het niet meer wanneer het voedsel binnen krijgt.

Wat misschien wel het meeste helpt tegen een hongergevoel is je eetmoment inplannen. Zo weet je lichaam wanneer het zijn voeding binnen krijgt en zal het hongergevoel vanzelf weg gaan. Het kan echter wel een aantal weken of maanden duren voordat je lichaam zich aanpast aan de nieuwe eetmomenten. Probeer zo min mogelijk van deze eetmomenten af te wijken.

Volg Intermittent Fasting

Je hongergevoel verminderen kan met Intermittent Fasting. Er zijn veel verschillende mensen die baat hebben bij Intermittent Fasting. Bij Intermittent Fasting heb je een specifieke eet- en vasten-periode, waar je jezelf aan moet houden. De meeste mensen volgen het 16/8 schema en eten tussen 12.00 en 20.00 uur. Buiten deze tijd vasten ze, en zorgen ze dus dat ze geen calorieën binnen krijgen. In het begin zal dit het hongergevoel versterken, maar na een tijdje went je lichaam zich hier aan. Intermittent Fasting kan ervoor zorgen dat je lichaam weer in balans komt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Anderen bekeken ook..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

ALLEEN DEZE WEEK!

Gratis e-book '10 effectieve tips voor een sixpack'

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je gratis het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!