Dit is wat je moet eten na sporten voor spiergroei!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Wat eten na sporten spiergroei

Veel mensen nemen voordat ze gaan sporten een grote maaltijd. Zo hebben ze genoeg energie voor de hele training. Ook als krachtsporter is het belangrijk om tijdens je training genoeg energie te hebben zodat je het maximale eruit kunt halen. Maar het is net zo belangrijk dat je weet wat te eten na het sporten voor spiergroei. Vooral mensen die bezig zijn met afvallen durven dit niet te doen na het eten. Maar wil je daarnaast ook voor spierbehoud en spiergroei gaan? Dan zul je ook na het sporten moeten eten! In dit artikel leggen wij uit hoe dat zit en wat je dan het beste kunt eten.


Waarom moet je eten na het sporten voor spiergroei?

Voordat we je vertellen wat je moet eten na het sporten, zullen we je eerst uitleggen waarom je überhaupt goed moet eten na het sporten om spieropbouw te stimuleren.

Op het moment dat je het maximale uit een krachttraining haalt, zullen kleine spiertjes gaan scheuren. Dat klinkt niet bepaald goed, maar dat is het wel. Doordat deze spiertjes scheuren, wordt er een signaal naar je hersenen gestuurd dat aangeeft dat de spieren moeten herstellen en groeien, om het scheuren in de toekomst te voorkomen. Na een tijdje zul je dan ook zichtbaar resultaat zien in de vorm van grotere spieren.

LEES OOK: Hoe werkt spieropbouw?

Maar je lichaam heeft wel de juiste bouwstenen nodig om deze spiertjes te herstellen en ook te laten groeien. Deze bouwstenen krijg je binnen via voedsel, beter bekend als voedingsstoffen.

Je kunt dus wel raden dat wanneer je niet genoeg van de juiste voedingsstoffen krijgt na een training, je lichaam de spieren niet goed en snel genoeg kan herstellen. Dit vertraagd de spiergroei.

Zorg dat je genoeg eet

Om voor maximale spiergroei te gaan is het belangrijk om altijd net iets meer calorieën in te nemen dan je verbrand. Op deze manier heeft je lichaam altijd genoeg bouwstoffen. Wanneer je onder je caloriebehoefte zit, heb je de kans dat je je spieren juist afbreekt. Om bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt, kun je verschillende apps gebruiken. Wij raden MyFitnessPal aan, gezien deze ontzettend gebruiksvriendelijk is. Klik hier om naar website van MyFitnessPal te gaan!


De beste voedingsstoffen voor spiergroei

Om spiergroei na het sporten te stimuleren kun je het beste een eiwitrijke maaltijd eten. In eiwitten zitten namelijk aminozuren. Dit zijn de bouwstenen die de gescheurde spiertjes herstellen na een training. Door na een krachttraining eiwitten te eten, zullen deze worden opgenomen door je spieren waarna ze zorgen voor spieropbouw.

Om voor maximale spiergroei te gaan is het ook verstandig om na een training wat langzame koolhydraten te nemen. Deze langzame koolhydraten bevatten ook essentiële bouwstenen voor spiergroei.


Maaltijden na het sporten voor spiergroei!

Ben je op zoek naar maaltijden die je na een krachttraining kunt nemen om je spieren te laten groeien?

Magere Franse kwark met cruesli en noten

Deze maaltijd zit boordevol eiwitten! Het is niet onbekend dat magere Franse kwark een van de favoriete maaltijden van veel krachtsporters is. Zorg er wel voor dat je voor magere kwark gaat, en niet voor volle kwark. In magere kwark zitten namelijk veel minder vetten dan in volle kwark. De cruesli zorgt voor de nodige koolhydraten waarbij het handjevol noten voor gezonde vetten zorgen die weer goed zijn voor je metabolisme.

Volkorenbrood met kipfilet

Wat je kunt eten na het sporten voor spiergroei is een volkorenboterham met kipfilet. Zowel volkorenbrood als kipfilet zitten vol eiwitten. Door na het eten een volkoren boterham met kipfilet te eten vul je je lichaam weer aan met eiwitten. Daarbij zitten er in volkoren brood ook gezonde koolhydraten (langzame koolhydraten) die het energielevel na een training weer geleidelijk aanvullen. Voor de extra smaak zou je wat zwarte peper of mosterd op de kipfilet kunnen doen.

Volkorenbrood

Rijstwafel met pindakaas (en kipfilet)

In een rijstwafel zitten bijna geen calorieën. In pindakaas daarentegen wel, maar het zit dan ook boordevol eiwitten en gezonde vetten! Daarom is het de ideale maaltijd wanneer je na een training extra spiergroei wilt realiseren. De eiwitten zorgen voor spierherstel en spiergroei, terwijl de gezonde vetten in de pindakaas het metabolisme op gang houden. Hierdoor verbrand je ook nog eens meer lichaamsvet. Om wat extra proteine binnen te krijgen kun je de rijstwafel nog afdekken met een plakje kipfilet.

Rijstwafel met pindakaas en kipfilet

Eiwitshake

De makkelijkste manier om extra eiwitten na een zware krachttraining binnen te krijgen is door middel van een eiwitshake. Een proteine shake zit boordevol eiwitten die speciaal gemaakt zijn voor spiergroei. Er zijn veel verschillende aanbieders van eiwitpoeder die beweren. Wanneer je voor maximale spieropbouw wilt gaan is het belangrijk om eiwitpoeder te kopen met genoeg eiwitten en koolhydraten. Door zo’n shake na een training te drinken zullen je spieren maximaal gestimuleerd worden om te groeien!

Sojabonen

Sojabonen zitten boordevol eiwitten en vezels. Door deze na een training te eten vul je de eiwitvoorraad in je lichaam aan. Dit is natuurlijk goed voor je spieren. Het andere voordeel van sojabonen is dat ze vol met vezels zitten. Deze vezels zetten uit in je maag waardoor je minder snel een hongergevoel krijgt. Wanneer je deze na een training in de avond eet, zul je dus in de nacht geen honger hebben!

Chocolademelk

Je zou niet meteen zeggen dat chocolademelk gezond is. Maar toch is het een ontzettende goede drank om je spieren te laten herstellen. Dit hersteldrank zit boordevol eiwitten, calcium, magnesium en kalium die zorgen voor spieropbouw en het herstellen van je energielevel.


Wij zijn erg benieuwd naar wat jij altijd eet na een zware krachttraining om je spiergroei zo maximaal mogelijk te stimuleren! Zit het toevallig in onze lijst? Of zijn we iets vergeten? Laat het ons weten in de reacties, en wie weet voegen we het wel toe aan ons artikel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter

Peter

Ik heb al vele jaren ervaring in de wereld van fitness (krachtsport en cardio), voeding en supplementen. Door al mijn ervaring te delen op Fitness Meester hoop ik zo veel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren.

Anderen bekeken ook..

Inhoud

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Nieuwste Berichten

Volg ons

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.

Wil jij een sixpack?

Download deze week GRATIS ons e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

E-book Fitness Meester