Hoe krijg ik een strak buikje? (7 tips voor vrouwen)!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Strak buikje vrouwen

Hoe krijg ik een strak buikje?”, is een veelgestelde vraag nu de zomer voor de deur staat. Dat is voor veel vrouwen namelijk het moment om te trainen voor een strak buikje. Voor veel vrouwen is het een raadsel hoe ze nou zo snel en effectief mogelijk hun buikvet kwijt kunnen raken. Wij hebben gelukkig de beste tips voor een strak buikje, zodat ook jij deze zomer op het strand vol zelfvertrouwen kunt rondlopen met een afgetraind buikje.


Wanneer krijg ik een strak buikje?

Het is lastig te zeggen wanneer iemand een strakke buik heeft, omdat ieder lichaam anders is. Over het algemeen zijn er twee factoren waaraan je kunt zien of je een strakke buik hebt (en of het nog strakker kan). Sommige mensen kunnen simpelweg gewoon geen strakkere buik krijgen, en sommige kunnen dat wel.

Over het algemeen kun je aan het vetpercentage zien of iemand een strakke buik heeft. Voor vrouwen geld dat wanneer ze tussen de 12% en 20% lichaamsvet hebben, ze vaak een strakke buik hebben. Maar dit is dus voor iedere vrouw anders. Het kan ook zijn dat een vrouw met 20% lichaamsvet een strakkere buik heeft dan een vrouw met 15% lichaamsvet.

Hieronder is in de tabel weergegeven wat het lichaamsvet van een vrouw over het algemeen zegt over de bouw van het lichaam.

SoortVetpercentage
Essentieel vet10% – 12%
Atletisch13% – 20%
Gezond21% – 24%
Licht overgewicht25% – 31%
Overgewichtmeer dan 32%
Vetpercentages van een vrouw

Met essentieel vet wordt bedoeld dat dit het minimale vetpercentage van een vrouw is. Het kan gevaarlijk zijn wanneer een vrouw hier onder komt, en er is dan vaak professionele hulp (van bijvoorbeeld een diëtiste) nodig.

Waarom ieder lichaam anders reageert op lichaamsvet

Sommige vrouwen hebben al een strakke buik bij 20% lichaamsvet, en sommige vrouwen pas bij 12% lichaamsvet. Dit is dus erg persoonlijk en voor iedere vrouw anders. Maar hoe komt dat?

strak buikje vrouw

Ieder lichaam reageert anders op lichaamsvet omdat ieder lichaam dit vet op een andere manier opslaat. Het kan zijn dat het lichaam van de ene vrouw het vet vooral in de benen en armen opslaat, waardoor deze vrouw minder buikvet heeft. Het lichaam van een andere vrouw slaat het vet vooral op in de heupen en buik, waardoor het langer duurt voordat dit vet verbrand is. Hier kun je helaas niks aan veranderen.


Kun je plaatselijk buikvet verbranden?

Er zijn veel producten die beloven plaatselijk buikvet te kunnen verbranden. Helaas moeten wij jullie uit deze droom halen; plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk.

LEES OOK: Afvallen met een vezelrijk ontbijt? (4 gerechten)

De enige manier om vet te verbranden is door minder te eten en meer te bewegen. Hierdoor verbrand je meer calorieën dan je binnen krijgt. Uiteindelijk leid dit er toe dat je lichaam vet gaat verbranden. Het is dus aan je lichaam welk vet het eerst wordt verbrand. Bij sommige mensen wordt eerst het buikvet verbrand en daarna pas het vet in de armen, en bij sommige mensen is het juist andersom.


Hoe krijg ik een strak buikje? 7 tips voor een strakke buik!

Wij zijn op zoek gegaan naar de beste tips en tricks voor een strakke buik bij vrouwen. Zolang je deze tips volgt, kan het eigenlijk niet mis gaan!

1. Verlaag je vetpercentage

hoe krijg ik een strak buikje

Dit is misschien wel de belangrijkste manier om een strakke buik of sixpack te krijgen. Wanneer je een hoog vetpercentage hebt, zul je nooit een strakke buik krijgen. De reden hiervoor is dat er dan altijd een laagje vet over je buikspieren zit. Zorg er dus voor dat je een lager vetpercentage krijgt. Dit kun je doen door minder te eten en meer te sporten, zodat je meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt.

Voor vrouwen ligt het ideale vetpercentage rond de 15%. Bij dit vetpercentage zijn de buikspieren vaak goed zichtbaar, maar het kan dus voor iedere vrouw verschillen. Het is slim om je doel op dit gemiddelde te zetten. Wanneer je dit gemiddelde nadert, zie je zelf of je een strakke buik hebt.

2. Eet minder koolhydraten

Koolhydraten worden sneller opgeslagen als vet dan andere voedingsstoffen. Daarom zorgen bodybuilders ervoor dat ze zo min mogelijk koolhydraten eten. In plaats van koolhydraten eten ze juist meer eiwitten en gezonde vetten. Je lichaam gebruikt koolhydraten als energiebron. Wanneer je meer koolhydraten eet dan je lichaam verbrand, worden deze koolhydraten opgeslagen als vet. Hierdoor kan het lichaam nooit het lichaamsvet verbranden, omdat het hier simpelweg niet aan toe komt.

LEES OOK: Focus Fitness Row 3 review

Door minder koolhydraten te eten, gaat je lichaam vet verbranden, omdat het geen energie uit koolhydraten kan halen. Wanneer je buikvet eenmaal is verbrand, zul je een strakke buik krijgen.

3. Drink veel water

Door veel water te drinken zorg je ervoor dat je maag gevuld is. Dit zal ervoor zorgen dat je minder snel honger hebt, waardoor je een stuk minder eet. In water zitten geen enkele calorieën, en is daarom ontzettend gezond. Het zit wel boordevol mineralen en vitamines die een positieve werking hebben op ons lichaam. Het is aan te raden om minimaal 2 liter water per dag te drinken. Zorg er wel voor dat je dit verspreid over de hele dag, en dat je niet te veel water drinkt. Dit kan leiden tot een watervergiftiging.

4. Sport iedere dag

Sport iedere dag om je lichaam zo in topvorm te houden waardoor het meer calorieën verbrand. Je verbrand door iedere dag te sporten niet alleen tijdens het sporten calorieën, maar ook op de momenten dat je niet sport. Iedere dag sporten zorgt ervoor dat je metabolisme (verbrandingssysteem) op gang blijft, ook wanneer je niet sport! Een verbeterd metabolisme zorgt voor meer verbranding van calorieën, en dat resulteert in een strak buikje.

5. Doe compound oefeningen

Compound oefeningen zijn oefeningen waarbij je meer dan één spiergroep gebruikt. Des te meer spiergroepen je gebruikt in een oefening, des te meer calorieën je verbrand bij deze oefening.

Daarnaast maak je bij een compound oefening ook vaak gebruik van je buikspieren. Denk bijvoorbeeld aan squaten, deadliften of de bench-press. Hierbij gebruik je, zonder dat je het misschien in de gaten hebt, ook je buikspieren. Dit resulteert er in dat je ook je buikspieren traint!

6. Begin aan intermittent fasting

Intermittent fasting is letterlijke vertaald ‘periodiek vasten’. Het houd in dat je om de dag, of iedere dag, een bepaalde tijd aan het vasten bent. Door te vasten zou je meer kunnen afvallen doordat je simpelweg minder voeding binnen krijgt.

hoe krijg ik een strak buikje
Hoe krijg ik een strak buikje?

Je eet dan bijvoorbeeld alleen tussen 12.00 en 19.00. Dit is je eetperiode. De overige uren zijn de vastenperiode. In deze periode eet je niks. Het is dan alleen toegestaan om water, thee of koffie te drinken. Hier zitten namelijk geen calorieën in. Dranken waar wel calorieën inzitten, zijn niet toegestaan.

Op deze manier krijg je een stuk minder calorieën binnen dan normaal, omdat je het ontbijt en de tussendoortjes overslaat. Voor veel mensen is het een makkelijke manier om af te vallen. Door je zelf te verbieden om na 19.00 nog iets te eten, zal je ook niet in de verleiding raken om nog een snack te pakken in de avond.

7. Maak gebruik van persoonlijke eetschema’s

Door gebruik te maken van persoonlijke eetschema’s is het veel makkelijker om gezond te eten. Wanneer je een schema hebt, spreek je met jezelf af dat je jezelf aan dit schema houd.

FitChef is een bedrijf dat voor jou de beste persoonlijke eetschema’s kan maken. De voedingsexperts van FitChef zullen jou iedere week een nieuw eetschema sturen voor de komende week. En al deze gerechten zijn ontzettend gezond! Met een eetschema van FitChef krijg je sowieso een strak buikje.

Lees hier onze FitChef review.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter

Peter

Ik heb al vele jaren ervaring in de wereld van fitness (krachtsport en cardio), voeding en supplementen. Door al mijn ervaring te delen op Fitness Meester hoop ik zo veel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren.

Anderen bekeken ook..

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.