Spiertrekkingen door sporten? 6 oplossingen!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Spiertrekkingen door sporten

Voor veel sporters is het een bekend probleem: spiertrekjes. Na een goede workout krijgen we last van spiertrekkingen. Dit kan erg vervelend zijn. Toch is het nog niet zo zeker dat de spiertrekkingen door het sporten komen. Er zijn namelijk genoeg andere factoren die spiertrekkingen kunnen veroorzaken. Gelukkig zijn er wel veel oplossingen die makkelijk en snel toe te passen zijn. Heb jij last van spiertrekkingen door sporten? Of komt het toch ergens anders door? Lees het snel en kom er achter wat je er tegen kunt doen.


Wat zijn spiertrekkingen?

Spiertrekkingen zijn kleine samentrekkingen van de spieren in ons lichaam. Het wordt ook wel fasciculatie genoemd. Bijna iedereen heeft hier wel eens last van. In de meeste gevallen is het erg onschuldig en kan het op een makkelijke manier opgelost worden.

Wanneer je last hebt van spiertrekkingen, voel je de spieren samentrekken. Het is echter ook zichtbaar, want je ziet dan onder je huid een spiertje kloppen. Dit kan overal in je lichaam plaats vinden. De meeste sporters hebben echter vaak last van spiertrekkingen in hun benen of armen.

Heb je last van spiertrekkingen bij je ogen? Dat noemen we een zenuwtrekje. Dit komt door een kleine storing tussen je hersenen en zenuwen, en is totaal onschuldig.

Spiertrekkingen zien er zo uit:


Zelf heb ik ook vaak last van spiertrekkingen door sporten.

Hoe krijg je spiertrekkingen door het sporten?

Veel sporters hebben last van spiertrekkingen. Na een zware training kunnen deze spiertrekkingen overal in het lichaam optreden. Voornamelijk gebeurt dit in de armen en benen. Dit komt dan eigenlijk altijd door vermoeidheid en verzuring van de spieren. Na een zware training is ons lichaam namelijk bezig met het herstellen van de spieren. Op deze manier wil je lichaam ervoor zorgen dat je sterker wordt en groeien je spieren. Dit kan er toe leiden dat de spieren zich gaan samentrekken. Veel sporters hebben hier last van, vooral wanneer ze net beginnen met sporten.

Er zijn echter ook andere oorzaken voor spiertrekkingen. De meest voorkomende oorzaken hebben we hieronder opgesomd.

Te weinig slaap

Door te weinig slaap krijgen je hersenen moeite met het aansturen van bepaalde spieren en zenuwen. Hierdoor kan er soms iets mis gaan, en worden de verkeerde spiertjes aangestuurd. Dit resulteert in spiertrekkingen die overal op het lichaam kunnen voorkomen.

Een tekort aan magnesium

Een tekort aan magnesium kan voor spiertrekkingen zorgen. Magnesium zit in veel plantaardig voedsel. Denk hierbij aan bladgroenten zoals spinazie, maar ook in bananen en noten.

Benieuwd naar wat een tekort aan magnesium nog meer kan veroorzaken? Klik dan op de link.

Roken

De nicotine die in sigaretten zit kan voor stuiptrekkingen zorgen. Mensen die last hebben van stuiptrekkingen door nicotine, hebben hier vooral in de benen last van.

Cafeïne

Te veel cafeïne kan voor stuiptrekkingen zorgen. Deze stuiptrekkingen komen in het hele lichaam voor. Veel mensen krijgen, zonder dat ze het in de gaten hebben, al teveel cafeïne binnen.

Angst en stress

Mensen die in een stressvolle periode zitten, of juist veel angst voelen, kunnen erg veel last hebben van stuiptrekkingen. In dit geval worden het ook wel zenuwtrekjes genoemd. Doordat ze erg zenuwachtig zijn, reageert het lichaam hierop door spiertjes trekjes te geven.

Medicatie

Er zijn medicijnen die spiertrekjes als bijwerking geven. Daarom zou je altijd na kunnen gaan of dit mogelijke bijwerkingen zijn van de medicatie die je gebruikt. Als je er erg veel last van hebt, zou je hier het beste met de huisarts over kunnen praten.


Spiertrekking door sporten
Spiertrekkingen door sporten kan veroorzaakt worden door verzuurde spieren.

De oplossing tegen spiertrekkingen

Wanneer je spiertrekkingen krijgt door het sporten, zijn er maar een paar oplossingen die hier tegen kunnen helpen. Zorg er namelijk voor dat, wanneer je aan een zware sport zoals krachtsport doet, je genoeg eiwitten binnen krijgt. Deze kun je binnen krijgen door middel van voedsel, of door bijvoorbeeld een eiwitshake. BCAA kan ook helpen tegen spiertrekkingen die door het sporten worden veroorzaakt. Helpt dit niet? Misschien helpen de onderstaande oplossingen wel!

Zorg voor een goede nachtrust

Zorg ervoor dat je een goede nachtrust hebt. De juiste kamertemperatuur (18 graden) en ventilatie spelen hier onder andere een grote rol in.

Het is aan te raden om iedere nacht 8 uur te slapen. Het lichaam heeft namelijk genoeg slaap nodig om zichzelf te kunnen herstellen en alle organen goed te laten werken. Slaap je minder dan 6 uur per nacht? Dat kan erg gevaarlijk zijn voor het lichaam. Het beste is om dan contact op te nemen met een huisarts.

Eet meer producten met magnesium

Mocht je te weinig magnesium binnenkrijgen, kun je meer producten die magnesium bevatten toevoegen aan je eetpatroon. Denk hierbij aan noten, bananen en bladgroenten zoals spinazie. Wij zijn zelf erg enthousiast over FitChef. Op hun website kun je meer vinden over wat ze doen en hoe ze jou kunnen helpen met het toevoegen van meer magnesium aan je eetpatroon.

Je zou ook nog gebruik kunnen maken van magnesium supplementen. Zo’n supplement bevat een geconcentreerde hoeveelheid magnesium. Bekijk hier het beste magnesium supplement!

Stop met roken

Door te stoppen met roken stop je de nicotine toevoer naar je lichaam. Op deze manier stop je ook de stuiptrekkingen die door de nicotine worden veroorzaakt. Daarbij is het voor je algemene gezondheid nooit een slecht idee om sowieso te stoppen met roken.

Drink minder cafeïne houdende dranken

Door minder cafeïne houdende dranken zoals koffie, thee of energy drinks te drinken, ontlast je het lichaam van de hoeveelheid cafeïne die je normaal gesproken binnen krijgt.

Daarbij verbeterd het ook nog eens je nachtrust!

Zorg voor meer rust

Wanneer je merkt dat je in een stressvolle periode zit, is het belangrijk om op tijd rust te nemen voor lichaam en geest. Dit kun je op veel verschillende manieren doen. Zo kun je wanneer je gestresst bent gaan sporten, wandelen, mediteren, yoga oefeningen doen, lezen, muziek maken of aan mindfulness doen. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. Kom erachter wat jouw lichaam ontstresst en gebruik het wanneer je het nodig hebt!


Conclusie

Er zijn dus veel verschillende redenen waarom je last hebt van spiertrekjes. Ook zijn er genoeg oplossingen. Mochten deze oplossingen je niet helpen, dan kun je altijd nog contact opnemen met je huisarts.

Heb jij ook wel eens last van spiertrekkingen door sporten? Wat heeft jou geholpen? Laat het ons weten in de reacties!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter

Peter

Ik heb al vele jaren ervaring in de wereld van fitness (krachtsport en cardio), voeding en supplementen. Door al mijn ervaring te delen op Fitness Meester hoop ik zo veel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren.

Anderen bekeken ook..

Inhoud

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Nieuwste Berichten

Volg ons

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.

Wil jij een sixpack?

Download deze week GRATIS ons e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

E-book Fitness Meester