Slechte adem door intermittent fasting? 3 tips!

Slechte adem tanden poetsen
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Intermittent fasting is ontzettend populair onder krachtsporters, aangezien het een simpele en effectieve manier is om in een korte periode veel vet te verliezen. Natuurlijk heeft intermittent fasting ook zo zijn nadelen. Een veelgehoord nadeel is dat intermittent fasting voor een slechte adem zorgt. Hoe kun je dit oplossen?


3 tips tegen een slechte adem door intermittent fasting!

Gelukkig zijn er genoeg oplossingen om de slechte adem door intermittent fasting tegen te gaan! Het belangrijkste is dat je een tongschraper gebruikt, je minimaal 2 liter water per dag drinkt en suikervrije kauwgom gebruikt.

Tip 1: Gebruik een tongschraper

Doordat je meer eiwitten en minder koolhydraten binnenkrijgt, heb je ook nog eens extra veel ketonen en bacteriën in je mond die de eiwitten afbreken.

In combinatie met een hele nacht niet drinken, zit je mond vol met bacteriën. Deze bacteriën kun je zien al een witte laag op je tong. Gelukkig kun je deze bacteriën gemakkelijk en snel verwijderen met een tongschraper.

Deze tongschrapers kun je voor een paar euro in bijna iedere drogist kopen. Ze hangen altijd tussen de tandenborstels.Koop hier een tongschraper voor maar €6,24!






Tip 2: Drink minimaal 2 liter water per dag

De makkelijkste manier om van een slechte adem door intermittent fasting af te komen is door per dag regelmatig een glas water te drinken. Zorg ervoor dat je in totaal minimaal 2 liter water per dag drinkt (de aanbevolen hoeveelheid volgens het Voedingscentrum). Een vochtige mond is ontzettend belangrijk voor een goede adem.

Het water zal ervoor zorgen dat je mond meer speeksel aanmaakt. In speeksel zitten veel anti-bacteriële stoffen, wat weer tegen een slechte adem helpt.

Tip 3: Gebruik suikervrije kauwgom

Mochten deze tips je niet helpen, gebruik dan een suikervrije kauwgom om je slechte adem te maskeren. Kauwgom zorgt voor een frisse adem en is dus een prima oplossing. Het enige nadeel is dat je het probleem van je slechte adem niet bij de wortels aanpakt.

Het is belangrijk om wel te kiezen voor een suikervrije kauwgom, omdat je anders calorieën binnen kan krijgen in de tijd dat het niet kan.


Intermittent fasting

Vasten is een populaire manier om vet te verliezen onder zowel krachtsporters als niet-krachtsporters. De bekendste vorm is intermittent fasting; hierbij eet je alleen binnen een tijdsbestek van 8 uur per dag.

De overige 16 uur van de dag eet je niet. Je mag dan alleen water, koffer en thee drinken. Andere dranken zijn niet toegestaan, omdat hier calorieën in zitten. Doordat je maar 8 uur per dag hebt om al je voeding binnen te krijgen, eet je een stuk minder dan wanneer je 24 uur per dag kan en mag eten.

In de 16 uur dat je niet eet, gaat je lichaam het lichaamsvet verbranden. Hierdoor zul je afvallen. Veel sporters die aan het droog trainen zijn, gebruiken intermittent fasting hiervoor. Lees in dit artikel alle tips voor het droog trainen.


Waarom een slechte adem door intermittent fasting?

Maar waarom krijg je een slechte adem door intermittent fasting? Dit kan komen door de verbranding van ketonen, doordat je meer eiwitten binnen krijgt of door een droge mond. Deze slechte adem komt vooral voor in de ochtend, wanneer je normaal gesproken je ontbijt zou eten.


Oorzaak 1: ketonen

Ketonen kunnen voor een slechte adem zorgen. Doordat je bij intermittent fasting vaak minder koolhydraten binnen krijgt dan normaal, verbrand je lichaam meer lichaamsvet. Dit is ook precies de bedoeling wanneer je aan intermittent fasting doet.

Wanneer je lichaam lichaamsvet verbrand, komen er ketonen vrij. Deze ketonen ruiken naar aceton, waarnaar je adem dus ruikt.


Oorzaak 2: eiwitten

Krachtsporters die aan intermittent fasting doen zorgen er vaak voor dat ze meer eiwitten binnenkrijgen dan normaal. Wanneer dat niet gebeurd, loop je het risico dat je spieren verbrand in plaats van lichaamsvet.

Eiwitten worden afgebroken door speciale bacteriën. Deze bacteriën kunnen, in combinatie met de ketonen, voor een erg slechte adem zorgen.


Slechte adem door eiwitten.
Eiwitten kunnen voor een slechte adem zorgen.

Oorzaak 3: droge mond

Door 16 uur lang niet te eten wordt je mond een broedplaats voor bacteriën. Je maakt namelijk een stuk minder speeksel aan. Wanneer je mond droog is, hebben bacteriën een grotere kans om te overleven. Ze houden namelijk niet van speeksel omdat het zuur en zuurstofrijk is en het veel anti-bacteriële stoffen bevat.

Daarnaast zorgt een droge mond ervoor dat voedselresten in je mond achterblijven. Dit zorgt natuurlijk een stinkende adem.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Anderen bekeken ook..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

ALLEEN DEZE WEEK!

Gratis e-book '10 effectieve tips voor een sixpack'

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je gratis het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!