fbpx

Ontbijtkoek gezond? Echt niet!

Ontbijtkoek gezond

Ontbijtkoek, peperkoek, kruidkoek of snelle Jelle, wie is er niet groot mee geworden? Deze oer-Hollandse lekkernij is bij veel mensen een standaard onderdeel van het ontbijt of de lunch, vooral lekker met een laagje boter. Maar is ontbijtkoek gezond? Het wordt door veel mensen dagelijks gegeten, terwijl de meeste niet weten hoe gezond ontbijtkoek is. Dat is toch best wel raar. Om daar achter te komen, is het belangrijk om te weten wat er in ontbijtkoek is en wat nou een gezond ontbijt is.


Wat zit er in ontbijtkoek?

Er zijn veel verschillende aanbieders van ontbijtkoek. Zo zijn er ook vele soorten ontbijtkoeken. De ene aanbieder verkoopt het met noten of extra suiker, de ander beweert dat hun ontbijtkoek de gezonde variant is.

Als we kijken naar een gemiddelde ontbijtkoek van de Plus, zit er volgens de ingrediënten-lijst op de verpakking het volgende in:

  • Glucose-fructosestroop
  • Roggebloem
  • Water
  • Rietsuiker
  • Suiker
  • Roggezemelen
  • Gekaramelliseerde suikerstroop
  • Rijsmiddel: E500/E450
  • Kruiden
  • Specerijen
  • Raapolie
  • Zout
  • Conserveermiddel: E200
  • Vezels (aardappel, erwt)
  • Tarwemoutmeel

Had jij gedacht dat er zo veel ingrediënten nodig zijn om ontbijtkoek te maken? Wij ook niet!


Ontbijtkoek gezond
De voedingswaarden van de ontbijtkoek van Plus.

Glucose-fructosestroop is een maisstroop dat vergeleken kan worden met suikers. Het verschil is dat glucose-fructosestroop zoeter is en langer bewaard kan worden. Het wordt ook wel ‘natuurlijke suiker’ genoemd.

Wat voor de rest opvalt is dat er 4 soorten suiker in zit: glucose-fructosestroop, rietsuiker, suiker en gekaramelliseerde suikerstroop. Ook zitten er twee E-nummers in.

Dit zijn de voedingswaarden per 100 gram:


Voedingswaarden
Per 100 gram
Energie1242 kJ/293 kcal
Vetten0,9 gram
waarvan verzadigd0,1 gram
Koolhydraten66,2 gram
waarvan suikers39,8 gram
Vezels4,4 gram
Eiwitten2,8 gram
Zout0,5 gram
De voedingswaarden van de ontbijtkoek van Plus.

Uit deze voedingswaarden valt op dat de koolhydraten voor meer dan de helft uit suikers bestaan! Ook zit er relatief veel zout in de ontbijtkoek. Het aantal voedingsvezels (waar de ontbijtkoek zo om bekend staat) valt ook mee. Het zijn er ongeveer evenveel als in een sneetje witbrood. Je hoeft dus niet voor een ontbijtkoek te kiezen wanneer je veel vezels binnen wilt krijgen.


Ontbijtkoek gezond?

Nu je weet wat er in een ontbijtkoek zit, kun je waarschijnlijk zelf al raden of ontbijtkoek gezond is.

Ontbijtkoek is niet gezond. En dat komt doordat er veel suikers, koolhydraten en zout in zit, terwijl er maar weinig gezonde voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten in zitten. Ongeveer 40% van de ingrediënten in een ontbijtkoek bestaat uit suiker; glucose-fructosestroop, rietsuiker, suiker en gekaramelliseerde suikerstroop. Ook zit er relatief veel zout in een ontbijtkoek. Door deze suikerbom als ontbijt te nemen, begin je de dag niet bepaald op een gezonde manier. Gelukkig zijn er genoeg gezonde alternatieven voor een gezond ontbijt!

Natuurlijk kun je een ontbijtkoek wel gebruiken als tussendoortje, wanneer je meer energie nodig hebt. Ook na je inspanning, wanneer je een lage bloedsuikerspiegel hebt, kan een stuk ontbijtkoek de oplossing zijn om je bloedsuikerspiegel weer omhoog te halen.


Wat is een gezond ontbijt?

Het is belangrijk dat je altijd ontbijt. Een gezond ontbijt bestaat uit verschillende producten uit de schijf van vijf. Door de dag te beginnen met een gezond ontbijt zul je jezelf een stuk beter voelen en meer energie hebben. Wanneer je wakker wordt is het vooral belangrijk dat je minimaal 1 glas water drinkt, voordat je koffie drinkt of gaat eten. Je lichaam is namelijk uitgedroogd doordat je ongeveer 7 uur geen vocht binnen hebt gekregen.

Het is verder belangrijk dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zorgen ervoor dat je een vol gevoel in je maag krijgt waardoor je de lunch kunt halen zonder tussendoortjes. De volgende producten bevatten veel vezels:

  • Volkoren graanproducten als muesli, volkorenbrood, roggebrood, havermout en volkoren boterhammen.
    • Een portie muesli of havermout bevat al 3 gram vezels
    • 1 volkoren boterham bevat 1 gram vezels
  • Groente
    • 1 schaaltje rauwkost bevat 6 gram vezels
  • Fruit
    • 1 stuk fruit bevat 3 gram vezels
  • Noten

Wanneer je weinig koolhydraten of calorieën binnen wilt krijgen, kun je ervoor kiezen om een schaaltje magere Franse kwark (veel eiwitten) met muesli (vezels en koolhydraten), wat groenten (vezels) en een stuk fruit (vezels, glucose en vitamines) te nemen als ontbijt.


Ontbijtkoek met minder suiker wel gezond?

Ook de fabrikanten van ontbijtkoek weten dat er veel suiker in hun standaard ontbijtkoek zit. Daarom hebben ze verschillende varianten van de ontbijtkoek op de markt gebracht waar minder suiker in zou zitten. Zo verkoopt Peijnenburg tegenwoordig ontbijtkoeken zonder suikers. Wanneer we naar de ingrediënten en voedingswaarden kijken, is deze inderdaad een stuk gezonder! Er zitten veel minder suikers in. In deze ontbijtkoek zitten wel meer zoetstoffen zodat de ontbijtkoek nog lekker smaakt. Er is al jaren een discussie gaande over de gezondheid van zoetstoffen. Je moet jezelf dus afvragen of je deze zoetstoffen wel binnen wilt krijgen.

De voedingswaarden van de Zero-ontbijtkoek van Peijnenburg:


Voedingswaarden
Per 100 gram
Energie983 kJ/235 kcal
Vetten1,5 gram
waarvan verzadigd0,2 gram
Koolhydraten54,3 gram
waarvan suikers4,9 gram
waarvan polyolen24,0 gram
Vezels16,1 gram
Eiwitten2,7 gram
Zout0,62 gram
De voedingswaarden van de ‘Zero Ontbijtkoek’ van Peijnenburg.

Gezonde vervangers voor ontbijtkoek

Gelukkig zijn er genoeg gezonde vervangers voor de ontbijtkoek. Een gezond ontbijt bestaat uit genoeg vezels en eiwitten. Je kunt er daarom voor kiezen om te gaan voor magere Franse kwark met muesli, havermout, een stuk groente, een stuk fruit, roggebrood, een proteine shake of brood dat hoog in eiwitten zit. Hier kun je meer lezen over gezonde vervangers voor het ontbijt.

Wanneer je gezonder wilt eten, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een voedingsschema. Op deze manier kun je jezelf makkelijker houden aan de gezonde levensstijl die je wilt volgen. Tegenwoordig zijn er ook genoeg kookboeken die vol gezonde recepten voor het ontbijt staan. Denk bijvoorbeeld aan FitChef Family. Hier schreven wij een review over. Klik op de link om de review te lezen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter van der Schoot
Peter van der Schoot
Al 6 jaar lang ben ik actief in de wereld van fitness en gezonde voeding. In deze tijd heb ik veel ervaring opgedaan, en deze kennis wil ik graag delen op Fitness Meester. Heb je vragen? Laat dan even een reactie achter, dan reageer ik zo snel mogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwe Berichten
Volg ons
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.