Massale blokkade legt haven lam
Een groot deel van de Rotterdamse haven lag gisteren urenlang stil na een gecoördineerde actie van de groep Geef Tegengas. Demonstranten zetten met spandoeken, tonnen en houten bouwwerken de toegangswegen naar Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals dicht. Het effect was meteen voelbaar: binnen no-time stonden lange rijen trucks vast en kwam het goederenverkeer op de Maasvlakte zo goed als tot stilstand.
Waarom deze bedrijven in het vizier?
Het protest was onderdeel van een internationale actiedag tegen grote logistieke spelers die volgens de organisatie betrokken zijn bij wapenleveranties aan Israël. RWG werd bewust gekozen omdat actievoerders zeggen dat via deze terminal containers met militair materieel richting het Midden-Oosten gaan. Dat zijn aantijgingen van de activisten; de betrokken bedrijven hebben dat niet publiekelijk bevestigd.
Sfeer slaat om tussen chauffeurs en actievoerders
Op de Tweede Maasvlakte liep de spanning snel op. Sommige vrachtwagenchauffeurs gaven aan het doel te snappen, maar naarmate de wachttijd opliep sloeg de irritatie om in woede. Op videobeelden zie je chauffeurs die betogers wegduwen, spandoeken lostrekken en zelfs met hun truck tegen een blokkade aan proberen te rijden. Omstanders meldden dat meerdere activisten klappen kregen voordat de politie arriveerde.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas ging het om agressie van een kleine groep chauffeurs en raakten voertuigen van demonstranten beschadigd. De organisatie zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: het was bedoeld als vreedzame actie, aldus de woordvoerder, maar “niet iedereen wil luisteren.”
Aangeketteld en ook nog de hoogte in
Rond half elf waren er naar schatting zo’n honderd betogers. Ze ketenden zich aan elkaar vast en barricadeerden de weg met houten constructies en tonnen, waardoor weghalen lastig was. Palestijnse vlaggen waaiden zichtbaar en aan hekken hingen spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide”. Een paar activisten klommen zelfs in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen nodig maakte. Medewerkers van de haven haalden hen later onder toezicht van de politie naar beneden.
Lang wachten en oplopende frustratie
Het vrachtverkeer zat muurvast. Tientallen trucks stonden langdurig stil en de ergernis bij chauffeurs en planners groeide snel. Sommigen klaagden dat hun hele schema in duigen lag en dat ze gewoon hun werk moesten doen. Anderen zeiden de boodschap te begrijpen, maar vonden de manier van actievoeren te ver gaan. De politie was met meerdere teams aanwezig en begon rond het middaguur met het gecontroleerd weghalen van blokkades. Door de kettingen en bouwwerken duurde het tot laat in de middag voordat de meeste obstakels verdwenen waren.
Acties in Nederland en elders in Europa
De blokkades op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. In heel Europa werden die dag spoortrajecten, havens en distributiecentra lamgelegd die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor richting de haven bezet door honderden betogers, waardoor het treinverkeer tijdelijk stilviel. Daar greep de politie sneller en harder in: actievoerders werden van het spoor gehaald en met bussen weggevoerd.
Politie: demonstreren mag, maar veiligheid gaat voor
Aan het einde van de middag was de situatie iets rustiger, al bleef de spanning merkbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat demonstreren mag zolang de veiligheid is gewaarborgd. Volgens de politie veroorzaken dit soort blokkades gevaarlijke situaties op de weg en bij terminals.
Politiek en Havenbedrijf verdeeld
Politieke reacties liepen uiteen. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het recht om te demonstreren en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexporten. VVD en PVV noemden de blokkade onacceptabel en onveilig. Het Havenbedrijf meldde dat het internationale vrachtverkeer ernstig is verstoord en onderzoekt hoe vergelijkbare acties in de toekomst sneller kunnen worden beëindigd. De economische schade zou fors zijn.
Heftige online discussie en felle sectorreacties
Op sociale media barstte het debat los. De hashtag #GeefTegengas deed urenlang de ronde. Een deel van het publiek prees de actievoerders om hun lef, terwijl anderen vonden dat vooral de verkeerde mensen geraakt worden. Vanuit de transportsector en agrarische hoek klonken harde woorden: oproepen tot stevig ingrijpen en boetes voor blokkades gingen rond, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Wat nu?
Geef Tegengas zegt door te gaan zolang er volgens hen via Nederlandse havens wapenstromen lopen. De groep roept bedrijven als Maersk, RWG en APM op “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Intussen blijft de vraag waar voor jou de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en een gevaarlijk protestmoment. Of dit bij één grote actie blijft of dat er een langere reeks acties volgt, moet nog blijken.



