Herman (38) is er klaar mee: maak een EMG-cursus verplicht voor linksplakkers

“Links is er om even voorbij te steken, niet om er de hele rit te bivakkeren!” zegt Herman (38), duidelijk geïrriteerd achter het stuur. Voor hem staat dit bovenaan het lijstje met weg-ergernissen: bestuurders die eindeloos in de linker- of middenbaan blijven hangen terwijl rechts gewoon vrij is.

“Ze houden de boel op”

Voor zijn werk maakt Herman dagelijks flink wat snelwegkilometers en hij ziet het overal gebeuren. “Je rijdt op de snelweg, rechts is leeg, en toch kruipt iemand met 95 in het midden of links. Wil je dan netjes inhalen, dan moet je helemaal naar links en daarna weer terug. Niet alleen bloedirritant, ook gewoon onveilig.”

Volgens hem gaat het vaak om dezelfde types. “Ik zeg het maar zoals het is: het zijn vaak mensen die denken dat je veiliger rijdt door in het midden te blijven. Maar zo werkt het niet. Ze veroorzaken juist opstoppingen en riskante situaties.”

“Hierop mag de politie veel strenger zijn”

Volgens Herman schort het aan handhaving. “Op snelheid wordt volop geflitst, maar naar linksplakkers kijkt bijna niemand. Terwijl dat óók gevaar oplevert. Geef daar gewoon boetes voor. Of beter: zet ze op een EMG-cursus.”

De EMG-cursus (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) is normaal bedoeld voor bestuurders die roekeloos of onveilig rijden. Maar Herman vindt dat die ook zou moeten gelden voor wie stelselmatig de regels negeert door links te blijven plakken. “Als je niet doorhebt dat rechts de norm is, dan is een opfriscursus gewoon op z’n plaats. Klaar.”

“Links rijden is geen recht, het is een handeling”

Voor Herman draait het om respect voor de verkeersregels. “Links gebruik je om iemand in te halen en daarna ga je terug. Zo is het bedacht, zo blijft het veilig en vlot. Maar tegenwoordig lijkt de midden- of linkerstrook voor velen de ‘comfortzone’.”

Hij ziet het in de spits extra vaak. “Iedereen schuift dan naar de middelste baan en blijft daar, uit angst voor wisselen. Maar juist daardoor stokt het verkeer. Het lijkt wel alsof niemand nog weet waar een snelweg voor bedoeld is.”

Een frustratie die veel mensen delen

Herman is bepaald niet de enige met deze irritatie. Uit peilingen van automobilistenorganisaties blijkt al jaren dat “onnodig links rijden” standaard in de top drie van verkeersergernissen staat. Toch wordt er zelden op gehandhaafd, omdat het lastig aan te tonen is en vaak onder “onwenselijk gedrag” valt in plaats van een directe overtreding.

Toch vindt Herman dat dat geen excuus mag zijn. “Als je iemand kunt bekeuren voor twee kilometer te hard, kun je ook iemand aanspreken die kilometerslang zonder reden links blijft plakken. Dat is gewoon asociaal rijgedrag.”

Onfatsoenlijk, of simpelweg onwetend?

Sommige verkeersdeskundigen zeggen dat veel mensen het simpelweg niet weten. Ze denken dat het veiliger is om in het midden te blijven of vinden vaak wisselen spannend. Herman heeft daar weinig begrip voor. “Dan leer je het maar opnieuw. Iedereen heeft rijles gehad. Als je niet meer weet hoe het moet, hoor je niet thuis op de snelweg.”

“Geef ze bijles”

Hij wil daarom een stevigere aanpak. “Verkeersregels gelden voor iedereen. Als je ze niet volgt, moet je bijgespijkerd worden. Een korte EMG-cursus is daar perfect voor. Niet als straf, maar als heropvoeding. Laat ze maar een paar uur horen hoe hun gedrag de doorstroming belemmert.”

Wat vind jij?

Heeft Herman een punt en moeten linksplakkers strenger worden aangepakt, of gaat zijn irritatie te ver? Sommigen vinden zijn voorstel te hard, anderen herkennen het probleem dagelijks.

Hoe dan ook, Herman wijkt niet van zijn standpunt. Terwijl hij zijn richtingaanwijzer aanzet en weer keurig naar rechts gaat, zegt hij hoofdschuddend:
“Links is om in te halen. Niet om te loungen. Dat zou iedereen moeten weten.”

Scroll to Top