Amsterdamse klushub flopte: slechts 4 ondernemers maakten er gebruik van

De zogeheten klushub van de gemeente Amsterdam, waar je als ondernemer elektrische voertuigen kunt huren, is tot nu toe weinig populair. Sinds de proef in februari begon, hebben zich maar vijf bedrijven ingeschreven, en één daarvan is inmiddels alweer afgehaakt.

Groot groen plan, klein effect

De gemeente zette de Park+Switch-hub in de Piet Heingarage op om kleinere ondernemers te helpen overstappen op schoon vervoer. Moet je met een bestelbus de stad in, dan kun je daar je vervuilende bus neerzetten en tijdelijk een elektrische versie meenemen. Zo wil Amsterdam de overgang naar een zero-emissiezone versnellen.

In de praktijk blijkt de belangstelling voor de klushub mager. Uit cijfers die AT5 heeft opgevraagd, blijkt dat tot nu toe slechts drie bedrijven er daadwerkelijk gebruik van maakten. Eén daarvan haakte al snel af. Daarmee blijft het plan voorlopig duidelijk achter bij de verwachtingen van de gemeente.

Wethouder houdt de moed erin

Verkeerswethouder Melanie van der Horst noemt de lage opkomst “jammer, maar niet verrassend”. Ze wijst erop dat het project nog pril is. “We wisten dat dit tijd zou kosten. Ondernemers moeten wennen aan andere manieren van werken, zeker als het om vervoer en logistiek gaat,” aldus Van der Horst.

De wethouder wil kijken hoe het concept aantrekkelijker kan worden. Er wordt gedacht aan extra communicatie, flexibelere huurtarieven en betere aansluiting op de routes en planning van ondernemers.

Ondernemers sceptisch

Veel ondernemers vinden de stap naar elektrisch rijden nog te duur en te ingewikkeld. Niet alleen de huurprijs, ook het beperkte laadvermogen en de planning leveren gedoe op. “Ik kan niet steeds op en neer naar een hub om van bus te wisselen,” zegt een installateur uit Noord. “Daar ben ik meer tijd aan kwijt dan dat het oplevert.”

Ook is lang niet iedereen op de hoogte van het bestaan van de klushub. Volgens MKB-Amsterdam was de communicatie over het project beperkt. “Veel ondernemers horen er pas over als de gemeente op uitstoot controleert,” zegt voorzitter Bart Drenth. “Dan ben je te laat.”

Zero-emissiezone staat voor de deur

Toch drukt de tijd. Vanaf 2025 geldt in delen van Amsterdam een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s. Rijd je nog met een oudere dieselbus, dan kom je straks niet meer overal. De klushub moet helpen om die overgang soepeler te laten verlopen.

Van der Horst benadrukt dat de gemeente het experiment niet meteen stopzet. “We willen ontdekken wat wél en niet werkt. De omschakeling naar elektrisch kost tijd, maar we blijven ondernemers ondersteunen die die stap willen zetten.”

Onzekere toekomst

Voorlopig blijft de klushub dus open, al is het afwachten of het initiatief op termijn levensvatbaar blijkt. Als het gebruik niet stijgt, zal de gemeente mogelijk met een aangepaste opzet moeten komen.

Een ondernemer vatte het nuchter samen: “Het idee is prima, maar zolang het meer gedoe dan gemak oplevert, blijft het rustig bij die hub.”

Scroll to Top