fbpx

Waarom Jackfruit vleesvervanger een goede toevoeging op je dieet kan zijn

Jackfruit vleesvervanger

Plantaardig oftewel veganistisch voedsel is enorm in opkomst en op dit moment een hype onder bepaalde groepen jongeren in Nederland. Voor onze eigen gezondheid en voor de gezondheid van onze planeet is het een goed idee om meer planten en minder dierlijk voedsel te eten. Voor een groot deel staan wij achter deze trend en daarom willen jullie hier mee informatie over geven. In deze blog bekijken we wat Jackfruit vleesvervanger is en of dit gezond is voor jouw fitness dieet.

Vinden jullie het tof om meer te lezen over een (gedeeltelijk) veganistische en/of vegatarische levensstijl? Laat ons weten via in de reacties en/of stuur ons een mailtje via info@fitnessmeester.nl. We vinden het leuk om te weten waar jullie interesses liggen!  


Voor alle duidelijkheid: je hoeft dierlijk voedsel niet helemaal te schrappen, tenzij je dat wilt natuurlijk, en qua voedingswaarde is het gemakkelijker om aan je behoeften te voldoen door plantaardig en dierlijk voedsel te combineren. Toch eten veel mensen veel te veel vlees en lang niet genoeg planten. Dit is waarom ik al eerder vermelde dat we deels achter de veganistische trend staan, ook wij eten lang niet altijd alleen maar plantaardig voedsel!

Vleesvervangers, wat is nou echt gezond? Bekijk Jackfruit vleesvervanger.

Maar wat is nou Jackfruit vleesvervanger?

Eén ding waar wij nog niet van overtuigd zijn, is het nepvlees wat te vinden is in supermarkten, gemaakt in het laboratorium om vlees te repliceren. Wel toegegeven, ze lijken beter te zijn voor het milieu en voor degenen die de smaak van vlees willen (of een smaak dat er dicht bij komt) zonder dieren schade toe te brengen, kunnen ze een goede optie zijn.  Mijn twijfels komen voort uit het feit dat het uiteindelijk geproduceerd wordt met toegevoegde onnatuurlijke voedingsmiddelen. We weten gewoon niet wat de impact op onze gezondheid hiervan kan zijn, zowel op korte als op lange termijn.

Dus, wat zijn de alternatieven? 

Dit is waar jackfruit een echte kanshebber is met nutritionele onderscheidingen. Het is misschien nieuw voor velen van ons in Nederland en de rest van Europa, maar in Sri Lanka en India wordt het vaak gebruikt op verrassende uiteenlopende manieren, van curries en roerbakgerechten tot zoete lekkernijen. Het grote voordeel van Jackfruit als vleesalternatief is dat het, eenmaal gekookt, de textuur en het uiterlijk heeft van pulled pork, je hoeft alleen maar de smaken toe te voegen die bij elkaar passen.

Jackfruit vleesvervanger
Zo ziet Jackfruit eruit

Jackfruit is een echte vrucht, wist je dat het zelfs de grootste vrucht ter wereld is? Het is zo groot dat het kopen van een hele vrucht voor thuis eigenlijk niet handig is, je snijd het namelijk bijna niet aan met gewone huis, tuin en keuken gerei! Gelukkig kunnen we jackfruit kant-en-klaar, vacuümverpakt in een beetje water kopen. Het is ook verkrijgbaar in blik.

Jackfruit is ook van nature caloriearm, vet- en natriumvrij en omdat het veel vezels bevat, blijf je langer verzadigd, waardoor je kunt voorkomen dat je honger hebt zonder een eiwitbron op basis van vlees. Super handig wanneer je aan het droogtrainen bent of een verantwoord dieet volgt dus! Zoals we al eerder zeiden is bij het droogtrainen van belang dat je zoveel mogelijk spiermassa behoudt, lees er hier meer over!

Sommige bedrijven bieden ook jackfruit aan, klaargemaakt in een saus of marinade, waardoor het super eenvoudig is om recepten te maken. Wees echter gewaarschuwd dat sommige klaargemaakt producten een zeer hoge toegevoegde suiker gehalte hebben. Controleer daarom altijd de ingrediëntenlijst van klaargemaakte producten om er zeker van te zijn dat het geen ongewenste toevoegingen of andere ongewenste ingrediënten bevat.
 
Dit is wat een diëtiste (Tara Kaff van het bedrijf Amazonia in de VS) vertelt over hun eigen Tender Jack product:

“In tegenstelling tot sommige andere plantaardige vleesalternatieven die op de markt verkrijgbaar zijn, is Jackfruit een volledig voedsel dat met minimale verwerking is gemaakt. De malse, jonge Jackfruit die we in ons product gebruiken, heeft een zeer subtiele smaak, waardoor het perfect is om als plantaardig alternatief toe te voegen aan je favoriete hartige gerechten en om te koken met een verscheidenheid aan kruiden, specerijen en sauzen.

Tara Kaff Amazonia, VS

Jackfruit voedingswaarde, hoe zit dat?

Op zichzelf is pure jackfruit inderdaad laag in caloriën. Gegevens van Amazonia laten zien dat het originele product slechts 37 kcal per portie van 150 g heeft. Het bevat ook bijna geen vet – niet per se een pluspunt, maar dat betekent dat je je eigen goede vetten aan het gerecht kunt toevoegen en het verzadigde vet van pulled pork of ander vlees kunt vermijden.
 
Het nadeel voor ons is echter dat het ook niet veel eiwitten bevat, namelijk slechts 1,5 g per portie van 150 g. Als je een overwegend plantaardig dieet volgt, moet je ervoor zorgen dat je andere plantaardige voedingsmiddelen met een hoger eiwitgehalte gebruikt om aan jouw dagelijkse behoeften te voldoen. Met een combinatie van voedingsmiddelen zoals peulvruchten (bonen, linzen en kikkererwten), tofu, tempeh, volkoren producten (en pseudogranen zoals quinoa), noten en zaden zal het zeker lukken om hieraan te voldoen. Als je vegetariër bent, kun je ook zuivelproducten en eieren toevoegen – allemaal uitstekende bronnen van eiwitten.
 
Maar terug naar jackfruit. Het bevat namelijk veel vezels, 4,8 g per portie en het heeft van nature heel weinig natrium. Een portie (150 g) geeft slechts 5,3 g koolhydraten en bijna geen natuurlijke suikers. Zoals ik hierboven al zei, let echter op de toegevoegde suikers in de bewerkte/klaargemaakte varianten.
 
Waar het op neerkomt, is aandacht besteden aan wat wordt toegevoegd en de voedingsetiketten lezen. Er zijn namelijk zeker veel goede klaargemaakt varianten met Jackfruit, maar (helaas) er zijn ook slechtere varianten. 

Extra voedingswaarde van Jackfruit vleesvervanger

Jack fruit vleesvervanger bevat ook verschillende vitamines en mineralen, hoewel geen ervan bijzonder opvalt t.o.v. andere vleesvervangers. Wat wel opvalt is de aanwezigheid van fytochemicaliën zoals flavonoïden, fytosterolen en andere plantenstoffen.

Kortom als u je jouw vleesinname wilt verminderen en de hoeveelheid en variatie van jouw plantaardige voedsel wilt vergroten, kan jackfruit je zeker helpen jouw doelen te bereiken. De grootste koop redenen op het gebied van fitness en voeding tijdens het droogtrainen en/of verantwoord eten, zijn dat Jackfruit weinig calorieën bevat en een fantastische bron van vezels en fytonutriënten is. Voor iedereen, van veganist tot flexitariër tot volwaardige vleeseter – probeer het eens!

Benieuwd naar hoe je Jackfruit zelf kan bereiden? Bekijk eens onderstaande video.

Fitnessmeester kan en wilt ook van jou leren!

Bij Fitness Meester vertellen we je alles. Althans, alles over voeding, supplementen, trainingsschema’s en (fitness)apparatuur. Zodat jij je perfect kunt voorbereiden op jouw trainingen, meal-preppen en de perfecte zomer- maar ook zeker winterbody. Want daar werken we allemaal keihard voor, toch? Mocht je nou een interessant artikel hebben gevonden, stuur het ons dan door. Via info@fitnessmeester.nl. Dan gaan wij daar een mooi verhaal van maken. En sturen we jou een exclusieve preview op! 



Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Nick Kiburg
Nick Kiburg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.