Tegenwoordig zijn er tal van ondernemingen die beweren dé sleutel tot het lichaam van je dromen in handen te hebben. Door een van hun dure producten of programma’s te kopen, zou ook jij je doelen kunnen bereiken. Een van deze aanbieders is FitChef. Wat opvalt in tegenstelling met de andere aanbieders is dat de reviews over FitChef lovend zijn en de prijzen relatief gezien ook erg laag zijn. Mark van Oosterwijck is de oprichter van FitChef, en wij spraken hem!
Mark, je bent afgestudeerd aan Business School Notenboom. Op het eerste gezicht lijk je dus geen sport achtergrond te hebben. Waar komt je passie voor sport en voeding vandaan?
Als kind had ik altijd flink overgewicht. Vanaf mijn 12e/13e leeftijd ben ik mezelf dan ook flink gaan verdiepen in voeding en sport. Toen ben ik ook erg veel afgevallen, waarna ik het een erg interessant thema bleef vinden. Al op vrij jonge leeftijd wist er dus al veel van. Op internet staat het namelijk vol met informatie over dit onderwerp, en als je daar dagelijks mee bezig bent krijg je hier veel kennis over.
Aha. Dus je wist tijdens je studie al wat je wilde gaan doen?
Ja, tijdens mijn studie ben ik toen online begonnen. Ik vond zowel marketing als voeding interessant, en daar ben ik toen wat mee gaan doen. Toen had ik een blog en maakte vooral content door veel artikelen te schrijven. Dat sloeg toen heel erg aan en er kwamen ook veel leuke reacties op. Zodoende ben ik daar toen steeds verder in gerold.
En dat was dus het begin van drogespieren.nl?
Precies. Dat was begonnen als een hobby project en ik had toen echt niet verwacht dat het zo groot zou worden. Op het hoogtepunt zaten er 1 miljoen bezoekers per maand op mijn website. Ik heb dat in eerste instantie zelf gedaan, maar op een gegeven moment kon ik het schrijven van alle content niet meer aan. Ik ben toen gaan samenwerken met freelancers. Vanuit daar is het steeds verder gegroeid.
Dat klinkt erg interessant. Wat was de volgende stap die je nam nadat je de content had uitbesteed?
Nou, we hebben ons heel erg gefocussed op traffic, SEO dus. Vanuit daar hebben we middels e-mail marketing een relatie opgebouwd met onze doelgroep. Door waarde te geven creëer je een fanbase die uiteindelijk ook graag je producten kopen. Dit heeft geresulteerd in een enorm grote maillijst. Het fundament van de business op dit moment.
Toen ik een mail lijst had, moest ik een product gaan opzetten. Dit zou een receptenboek worden. Het klinkt nu een beetje stom, maar ik ben zelf eigenlijk helemaal niet zo goed in de keuken. Gelukkig mijn vriendin wel. Zij hielp mij hier dan ook bij. Toen heb ik samen met haar in 3 weken een e-book gemaakt, genaamd FitChef E-Book. Daarna zette ik een sales pagina op waarna het product erg goed verkocht.
De naam FitChef vond ik toen ook veel beter dan Droge Spieren. Ik kocht de domeinnaam fitchef.nl en bracht toen twee fysieke receptenboeken uit. Dat was een pittig traject, want daar komen veel kosten bij kijken. Het eerste boek heb ik 10.000 keer laten drukken.
Vanuit het grote bereik hebben we op moment van schrijven 2 FitChef kookboeken uitgebracht met meer dan 50.000 verkochte exemplaren. Deze zijn zeer goed ontvangen (zie de vele positieve reviews, bijvoorbeeld op BOL.com). Het plan is om nu elk jaar een nieuw FitChef kookboek uit te brengen.
Indrukwekkend! Waarom denk je dat je eerste e-book al zo populair was?
Ik ben echt een perfectionist en dat zie je terug in de FitChef producten. Alles moet kloppen. Kost veel tijd, maar dat levert het op de lange termijn ook altijd weer op. Kwaliteit staat altijd op 1 bij mij.
Is dat perfectionisme ook de reden dat je hebt gekozen voor fysieke boeken? Veel aanbieders van recepten en afval programma’s bieden eigenlijk alleen maar e-booken aan weer je best veel voor betaald.
Ja eigenlijk wel. Kijk, ik wilde gewoon écht iets groots neerzetten. Financieel gezien was het natuurlijk veel aantrekkelijker om voor een e-book te gaan, maar dat wilde ik niet. Ik wil ook dat ieder boek dat ik uitbreng het vorige boek overtreft. We zijn nu bezig aan ons derde FitChef Family boek en je zult zien dat deze weer beter is dan zijn voorganger.
Dat is veelbelovend. Verzinnen jullie de recepten helemaal zelf of halen jullie ergens inspiratie vandaan?
Ja, we hebben eigenlijk voor alle taken een specialist bij ons werken. Inmiddels is ons team flink gegroeid . Door met de juiste mensen te werken garandeer je de kwaliteit en snelle groei.
Naast de boeken focussen we nu volop het FitChef weekmenu platform. Dit is nu in het vroege stadium al een enorm succes. Onze leden krijgen elke week een gloednieuw weekmenu op basis van hun persoonlijke macro + kcal behoefte. Bij elk menu zit een boodschappenlijst voor de hele week. Zo is voor onze members al het denkwerk uit handen genomen. Door het grote succes zijn we nu bezig met de ontwikkeling van de FitChef app. Die gaat eind 2020 live.
Hoe ben je eigenlijk het FitChef platform begonnen?
Door de vele bezoekers en de feedback merkte ik dat onze doelgroep behoefte had aan op maat gemaakte voedingsschema’s. Elk voedingsschema zelf samenstellen met de grote bezoekersaantallen was natuurlijk niet te doen.
Zo ontstond het idee om dit te automatiseren. Een pittige en zeer uitdagende klus, maar we zijn super trots op de start van ons platform. We krijgen zeer leuke feedback van onze members en zijn dan ook volop aan het doorontwikkelen. Hier werken wij dagelijks met ons team enorm hard aan. We focussen enorm op ons algoritme waarbij we de boodschap kosten van de menu’s optimaliseren. Dit is een continu proces.
Ook hebben we dit moment een koppeling met Albert Heijn waarbij ons members met 1 muisklik het volledige weekmenu kunnen doorzetten. In de toekomst willen we een koppeling maken met meerdere online supermarkten. Dat heeft nog even tijd nodig.
Dat klinkt als een groot succes. Op internet hebben jullie lovende recensies. Hoe verklaar je dit succes?
Kwaliteit en traffic. Om zo’n groot project te laten slagen heb je een groot volume aan bezoekers nodig. Zonder die bezoekers ga je het ontwikkel traject niet overleven. Daarnaast luisteren wij heel erg naar onze members. We weten precies wat de wensen zijn en daar focussen we dan ook 100% op qua ontwikkeling. Gebruiksgemak staat bij ons op 1.
Onze recepten in de menu’s zijn zo samengesteld zodat je ze snel kunt bereiden, weinig ingrediënten nodig hebt en makkelijk mee kunt nemen. Zo zijn de menu’s dus goed te volgen, week in week uit.
Daarnaast werken we aan features waarbij je producten die je niet lust kunt uitsluiten, recepten die je niet lust met 1 muisklik kunt vervangen door een alternatief met dezelfde voedingswaarden en zelf het aantal eetmomenten per dag kunt instellen. Zo maken we FitChef elke dag een stukje beter.
Wil je er dan ook een speciale functie voor intermittent fasting aan toe voegen? Ik zag dat je daar ook een grote fan van bent!
Ja! Dat is echt een makkelijke manier om minder calorieën binnen te krijgen. Mensen kunnen dan dus gewoon instellen dat ze geen ontbijt en snack in de ochtend willen. Dan is het meteen bruikbaar voor mensen die aan intermittent fasting doen. Alleen willen we het niet per se communiceren als intermittent fasting.
We zijn er ook mee bezig dat mensen straks kunnen instellen welke ingrediënten ze niet meer in hun schema’s willen hebben. En dat je recepten kunt beoordelen. Zo willen we er voor zorgen dat alleen de beste recepten over blijven en dat de recepten met lage beoordelingen verwijderd worden van het platform.
Flinke toekomstplannen dus!
Zeker! We zijn pas net begonnen en nog lang niet klaar. Door het succes in dit vroege stadium hebben we ook fitchef.com gekocht voor een later stadium. Voor nu focussen we volop op Nederland om hier het beste product op het gebied van voeding weg te zetten.
Wat zijn op dit moment jullie grootste concurrenten?
Je hebt meal.com van Mitchell van Duren. Maar als je dat naast FitChef houd, zie je echt een groot verschil in kwaliteit. Dat perfectionisme dat ik heb zie ik op zijn platform niet terug. Er zijn ook nog wel meer concurrenten, maar daar kan ik zo niet op komen…
Denk je dat FitChef dan de grootste is op het gebied van het aanbieden van voedingsschema’s in Nederland?
Als we dat al niet zijn, gaan we dat zeker worden. We denken ook dat FitChef straks een tool kan zijn voor diëtisten en personal trainers. Ze kunnen FitChef dan gebruiker om voor hun klanten perfecte weekmenu’s samen te stellen. Dit scheelt ze enorm veel tijd. FitChef kan straks alles wat een diëtist ook kan, alleen dan veel sneller en beter (lagere boodschap kosten).
Voorlopig zijn jullie nog niet klaar dus!
Nee, zeker niet! Ik zie een mooie toekomst voor ons.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar wat in jouw ogen de sleutel tot het succes voor het bouwen van ‘het’ lichaam van je dromen is?
Dat is vooral dat je een plan volgt dat je kunt volhouden, en waar je niet te obsessief mee bezig bent. Ik ben daar ook geweest. Ik ging etentjes met vrienden uit de weg en at alleen kwark, kip en rijst. Was ik gelukkig? Nee, echt niet. Gezond eten is dus niet alles. Zorg ervoor dat je voor 80% gezond eet en genoeg sport, en dan komt het wel goed. Geniet er ook van als je eens ongezond eet of iets eet dat niet binnen je schema past. Maak je er vooral niet te druk om.
Dat klinkt heftig. Toch zullen zijn er vast een stuk meer mensen die dit probleem hebben. Wat heeft jou geholpen om dat moment in te zien?
In mijn koelkast lag alleen cottage cheese, broccoli, eieren en water. Zo leefde ik dus. Na verloop van tijd vroeg ik mezelf af waar ik mee bezig is. Gelukkig is dat nu verleden tijd. Nu sport ik wel nog 4 keer per week en eet voor 80% gezond, maar ben er voor de rest niet te obsessief meer mee bezig.
De laatste vraag alweer! Stel dat je één fitness/voeding fabel zou mogen verbannen. Welke zou dat dan zijn?
Dat is een hele goede vraag. Voeding wordt vaak erg moeilijk gemaakt. ‘Je mag dit niet eten’ of ‘je mag dat niet eten’. Dat vind ik onzin. Het is namelijk heel simpel. Wanneer je minder eet dan je verbruikt val je af. Ook als je dan eens iets ongezonds eet. Mijn advies is dan ook om voor 80% gezond te eten en voor 20% ruimte over te houden voor dingen waar je gewoon zin in hebt. Zo blijf je gemotiveerd en houd je het langer vol.
Super bedankt dat we deze vragen aan je mochten stellen. Wij zijn erg benieuwd naar het nieuwe boek van FitChef en de toekomst van het platform!
Ook Fitchef proberen? Klik dan hier om naar de website van fitchef te gaan.