fbpx

10 intermittent fasting voordelen opgesomd!

intermittent fasting voordelen

Er zijn veel intermittent fasting voordelen. Hierdoor is de kans groot dat ook jij wat kunt hebben aan een van deze voordelen. We willen je in dit artikel uitleggen wat de voordelen van intermittent fasting zijn, en wat jij hier aan zou kunnen hebben.


Intermittent fasting voordelen

Hieronder staan de voordelen van intermittent fasting opgesomd.

Beter voor de darmen

Het is goed voor de darmen om gebruik te maken van intermittent fasting. Mensen met Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) kunnen baat hebben bij intermittent fasting. Maar ook wanneer je geen PDS hebt, kan intermittent fasting een positieve werking op de darmen hebben.

Dit komt doordat het vasten ervoor zorgt dat het verteringsproces wordt versoepeld. Je merkt dit doordat darmklachten als obstipatie, opgeblazen gevoel, diarree en een knorrende maag verleden tijd zullen zijn.

Makkelijker afvallen

Hoeveel kilo afvallen intermittent fasting

Veel mensen kunnen met intermittent fasting makkelijker afvallen. Doordat je een deel van de dag aan het vasten bent, krijg je minder voedingsstoffen en calorieën binnen. Echter is het vooral voordelig gezien je het ontbijt en de late-night snacks overslaat. Dit zijn over het algemeen ongezonde maaltijden.

Intermittent fasting traint ons lichaam ook om voedingsstoffen op een juiste manier te gebruiken. Normaliter is ons lichaam eraan gewend dat we gedurende dag altijd voedingsstoffen binnen krijgen. Hierdoor worden voedingsstoffen makkelijker als vet opgeslagen.

Door te vasten laat je het lichaam merken dat het niet de hele dag voeding krijgt. De voedingsstoffen die we wél krijgen, moeten dus nuttig gebruikt worden. De kans dat het lichaam voedingsstoffen als vet opslaat, wordt hierdoor kleiner.

Lagere kans op Diabetes Type 2

Normaal gesproken kun je Diabetes Type 2 krijgen wanneer je veel suikers eet. Je bent dan veel insuline nodig om de glucose uit het bloed te halen. Dit kan er toe leiden dat deze mensen insuline resistent worden. Het houdt in dat ze zelf niet meer genoeg insuline kunnen aanmaken om de glucose uit het bloed te halen, met alle gevolgen van dien.

Tijdens intermittent fasting ben je een deel van de dag aan het vasten. Je krijgt dus een stuk minder voedingsstoffen binnen. Ook een stuk minder ongezonde voedingsstoffen, zoals suikers. Hierdoor kan intermittent fasting bijdragen aan een lagere kans van het krijgen van Diabetes Type 2, ook wel bekend als suikerziekte.

Echter moet je tijdens de eet-periode nog steeds opletten met de hoeveelheid suikers die je eet. Eet je in die periode wel veel suikers, kan het bloedsuikerspiegel alleen maar verslechterd worden.

Minder oxidatieve stress

Wanneer er een grotere hoeveelheid zuurstofverbindingen dan normaal in de cellen aanwezig is, spreken we van oxidatieve stress. Er zijn verschillende oorzaken van oxidatieve stress. Denk aan alcohol, roken en obesitas. Dat laatste heeft te maken met intermittent fasting.

Doordat je met intermittent fasting minder eet, zul je na verloop van tijd afvallen. Ons lichaam wordt een stuk gezonder. Dit zorgt uiteindelijk voor minder oxidatieve stress, wat de gezondheid van het lichaam zeker ten goede komt.

Oxidatieve stress is namelijk de oorzaak van meer dan 100 acute en chronische aandoeningen.

Lagere kans op hart- en vaatziekten

Een van de andere voordelen van intermittent fasting, is dat het waarschijnlijk zorgt voor een lagere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Intermittent fasting heeft namelijk een positief effect op het cholesterol gehalte in het lichaam. Dit zorgt er tevens ook voor dat intermittent fasting ontstekingsremmend werkt.

hart en vaten

Meer hormonen

Het lichaam maakt meer norepinephrine en groeihormonen aan wanneer we aan het vasten zijn. Ook maakt het lichaam minder insuline aan, omdat je door intermittent fasting minder suiker binnenkrijgt. Dit is allemaal erg belangrijk voor het metabolisme. Ook de spiergroei plukt hier de vruchten van.

Groeihormonen stimuleren namelijk de vetverbranding en de groei van spieren. Hierdoor verlies je meer lichaamsvet, en kun je meer spieren ontwikkelen. De norepinephrine versnelt de stofwisseling, waarnaast het lage insuline-gehalte ervoor zorgt dat er meer lichaamsvet wordt verbrandt.

Mogelijk langer leven

Een van de voordelen van intermittent fasting is dat we mogelijk langer leven. Onderzoek bij dieren heeft aangetoond dat dieren die aan intermittent fasting doen, tot wel 83% langer leven. Het onderzoek bij mensen is op dit moment nog aan de gang. We kunnen dus nog niet 100% zeggen dat intermittent fasting zorgt voor een langer leven.

Lager risico op kanker en Alzheimer

De onderzoeken zijn nog in volle gang, maar er bestaat mogelijk een kans dat intermittent fasting het risico op het krijgen van kanker of Alzheimer verlaagd. Cellen hebben altijd voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. Dit geldt ook voor kwaadaardige cellen.

Door te vasten wordt de ongecontroleerde groei van de slechte cellen tegen gegaan. Onderzoek bij dieren heeft al vastgesteld dat kankercellen worden geremd wanneer ze aan het vasten zijn. Ook slaat de medicatie een stuk beter aan. Het moet echter nog uitgezocht worden of dit ook voor mensen geldt. Echter zijn onderzoekers hoopvol.

Hetzelfde geldt voor Alzheimer. In Amerika wordt dit nog onderzocht, maar de eerste resultaten zijn erg hoopvol.

Bewuster over gezonde voeding

Tijdens intermittent fasting ben je een groot deel van de dag aan het vasten. Hierdoor krijg je een veel beter inzicht op gezonde voeding. Je bent namelijk veel bewuster met voeding bezig. Wanneer je aan je eerste maaltijd van de dag mag beginnen, zal dit waarschijnlijk een gezonde maaltijd zijn.

Omdat we ons bewuster zijn over de voeding die we eten, krijgen we veel betere inzichten op het gebied van gezondheid en voeding. Keuze’s die we maken zijn hierdoor veel verantwoordelijker.

gezonde voeding

Meer water drinken

Wanneer je het bekende 16/8 schema volgt, mag je maar 8 uur per dag eten. De overige 16 uur ben je aan het vasten. Vaak wordt het ontbijt overgeslagen, en start je vanaf 12 uur ’s middags met het eten van je eerste maaltijd.

Over het algemeen drink je tijdens intermittent fasting meer water, thee of koffie. In de ochtend wil je je maag vullen, en dat kan alleen met dranken die geen calorieën bevatten.

Water is ontzettend gezond voor het lichaam. Helemaal wanneer het in de ochtend wordt gedronken. Wanneer je na het ontwaken uit je slaap water drinkt, worden de schadelijke stoffen uit het lichaam gespoeld. Ook komt je lichaam hierdoor op gang. De voordelen van intermittent fasting zijn dus erg veelzijdig.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter van der Schoot
Peter van der Schoot
Al 6 jaar lang ben ik actief in de wereld van fitness en gezonde voeding. In deze tijd heb ik veel ervaring opgedaan, en deze kennis wil ik graag delen op Fitness Meester. Heb je vragen? Laat dan even een reactie achter, dan reageer ik zo snel mogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwe Berichten
Volg ons
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.