Mag je kauwgom eten tijdens intermittent fasting

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
intermittent fasting kauwgom

Intermittent fasting is razend populair. Veel mensen die willen afvallen, doen dit door middel van intermittent fasting, omdat dit een relatief makkelijke manier is om snel vet te verliezen. Daarbij is het, nadat je er aan gewend bent, ook een lifestyle die makkelijk te volgen is. Dit in tegenstelling tot veel dieeten, die maar een aantal weken zijn vol te houden. Toch kan het soms lastig zijn om voor een langere tijd niet te mogen eten. Veel mensen kiezen er dan voor om koffie of thee te drinken, omdat dit het hongergevoel kan wegnemen. Maar soms is het ook fijn om op iets te kunnen kauwen. Zou kauwgom tijdens intermittent fasting een oplossing zijn tegen het hongervoel?


Mag je kauwgom tijdens intermittent fasting?

Veel mensen vragen zichzelf af of je kauwgom mag eten tijdens intermittent fasting. Het antwoord hierop is simpel; ja, je mag kauwgom eten tijdens intermittent fasting, mits het suikervrije kauwgom is. Wanneer je aan het vasten bent, is het niet de bedoeling dat je calorieën binnen krijgt. Een stukje kauwgom bevat al snel 14 calorieën. Dit is niet veel, maar toch is het niet de bedoeling dat je deze calorieën binnen krijgt.

LEES OOK: Mijn ervaring met Intermittent Fasting

Daarbij komt het grootste deel van deze calorieën uit suiker. Stel dat je kauwgom in de ochtend eet, zijn de eerste voedingsstoffen die je lichaam binnen krijgt geraffineerde suikers. Dat is niet bepaald gezond voor je lichaam. Daarom kun je er beter voor kiezen om in de ochtend een suikervrij kauwgommetje te nemen. Vervolgens kun je, wanneer je weer mag eten, kiezen voor een gezonde maaltijd. Dat is een stuk beter voor je lichaam en gezondheid!


Suikervrije kauwgom

Het is helaas niet zo dat er geen calorieën in suikervrije kauwgom zitten. Gemiddeld zit er tussen de 2 en 5 calorieën in suikervrije kauwgom. Omdat het er zo weinig zijn, is dit eigenlijk te verwaarlozen. Het maakt dan ook niet uit dat je tijdens intermittent fasting deze calorieën binnen krijgt.

Wanneer je bezig bent met kauwgom kauwen, verbrand je zelfs al zo’n 11 calorieën per uur. Wanneer je een suikervrije kauwgom neemt, heb je deze calorieën dus al binnen een half uur weer verbrand.

intermittent fasting kauwgom
Suikervrij Kauwgom tijdens Intermittent Fasting kan prima!

Andere methodes tegen een hongergevoel

Veel mensen kiezen er voor om in de ochtend kauwgom te gebruiken tegen het hongergevoel en voor wat extra smaak in je mond. Gelukkig zijn er naast kauwgom ook veel andere manieren om een hongergevoel te onderdrukken. De belangrijkste manieren hebben we hieronder opgesomd.

1. Drink genoeg water

Heb je in de ochtend een hongergevoel en mag je nog niet eten? Drink nadat je wakker wordt meteen 1 tot 2 glazen water. Vervolgens kun je, wanneer het hongergevoel weer opkomt, nog wat glazen water nemen. Soms kan het zijn dat je gewoon dorst hebt, maar je hersenen een hongergevoel afgeven. Door water te drinken ben je zo af van het hongergevoel. Daarbij zorgt water er ook voor dat je maag gevuld is, waardoor je honger ook weg zou kunnen gaan.

2. Eet genoeg tijdens je eetmomenten

Veel mensen die intermittent fasting volgen, eten veel te weinig wanneer ze mogen eten. Hierdoor krijgen ze dus veel te weinig calorieën binnen. En dat veroorzaakt een vervelend hongergevoel in de vastentijd. Eet daarom altijd genoeg wanneer je mag eten, en zorg ervoor dat je altijd nog een (kleine) maaltijd eet, net voordat je eet-periode voorbij is.

Als vrouw moet je er voor zorgen dat je minimaal 2.000 calorieën per dag binnen krijgt. Mannen moeten zo’n 2.500 calorieën per dag binnen krijgen. Er zijn genoeg apps waarmee je je calorie-inname kunt bijhouden, zoals MyFitnessPal.

3. Eet minder snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten worden over het algemeen als ongezond gezien. Je vind ze vooral in producten met witte granen, zoals fast food (zoals burgers en friet), pasta en wit brood. Deze snelle koolhydraten zijn in feite suikers die snel door je lichaam worden opgenomen. Je lichaam kan deze koolhydraten niet in één keer als energie gebruiken, omdat ze allemaal tegelijk worden opgenomen door je lichaam. Je lichaam zet deze koolhydraten dan ook om in lichaamsvet.

Doordat deze snelle koolhydraten snel worden opgenomen, zul je ook snel na je maaltijd een hongergevoel krijgen. Minder snelle koolhydraten eten kan dus een goede oplossing zijn.

4. Eet meer vezels en eiwitten

Vezels nemen veel vocht op in je maag. Hierdoor raakt je maag verzadigd en krijg je een vol gevoel. Door veel vezels te eten heb je dus sneller een vol gevoel in je maag. Deze vezels zitten vooral in plantaardig producten. Denk herbij aan groente, fruit en noten. Ook in veel volkoren graanproducten zitten vezels, zoals volkoren brood of volkoren crackers.

Eiwitten leveren langzaam energie aan je lichaam, waardoor je hier nog lang plezier van hebt. Door meer eiwitten te eten, zal je lichaam dus voor een langere periode minder honger hebben, omdat het al genoeg energie heeft. Eiwitten zitten in dierlijke producten als melk, vlees, eieren, kwark en vis. Natuurlijk kun je eiwitten ook binnen krijgen via een proteine shake.

5. Drink thee of koffie

Wanneer je een hongergevoel hebt of graag wat smaak in je mond wilt, kun je koffie of thee drinken. De cafeïne in koffie (en sommige thee-soorten) onderdrukt het hongergevoel. Daarbij hebben beide warme dranken een sterke smaak. Een kop koffie in de morgen kan dus wonderen doen!


Conclusie

Je kunt dus kauwgom eten tijdens intermittent fasting, mits deze suikervrij is. Gelukkig zijn er ook tal van andere oplossingen tegen een hongergevoel, of als je wat smaak in je mond wilt. Wij zijn erg benieuwd of onze tips bruikbaar waren voor jou! Of heb je misschien nog een mooie toevoeging die wij zijn vergeten? Laat het ons dan weten in de reacties, en wie weet voegen we je opmerking toe aan ons artikel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter

Peter

Ik heb al vele jaren ervaring in de wereld van fitness (krachtsport en cardio), voeding en supplementen. Door al mijn ervaring te delen op Fitness Meester hoop ik zo veel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren.

Anderen bekeken ook..

Inhoud

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Nieuwste Berichten

Volg ons

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.

Wil jij een sixpack?

Download deze week GRATIS ons e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

E-book Fitness Meester