Waarom je geen alcohol moet drinken tijdens intermittent fasting (6 tips)

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Bier en intermittent fasting

Intermittent fasting en alcohol gaan niet samen. Het doel van intermittent fasting is vet verliezen, en dat doe je door calorieën binnen een bepaalde tijd binnen te krijgen. De rest van de dag ben je aan het vasten. Lees in dit artikel waarom je geen alcohol zou moeten drinken wanneer je aan intermittent fasting doet. Wil je toch alcohol drinken? Dan hebben wij de beste tips voor jou.


Intermittent fasting

Intermittent fasting betekent periodiek vasten. Het houd in dat je iedere dag binnen een bepaalde tijd eet, en de andere tijd aan het vasten bent. Er zijn verschillende schema’s voor intermittent fasting.

Het bekendste schema is 16/8, waarbij je maar 8 uur per dag mag eten. Dit schema is vooral populair onder krachtsporters, die zichzelf willen droog trainen. In feite sla je bij dit schema het ontbijt en de snacks in de avond over. De andere 16 uur zorg je ervoor dat je geen calorieën binnen krijgt. Je mag wel water, koffie of thee drinken in de tijd dat je aan het vasten bent.

In de overige 16 uur van de dag krijg je geen calorieën binnen. Zo zul je sneller afvallen dan normaal. Stel dat je alleen eet tussen 12 uur ‘s middags en 8 uur ‘s avonds. Door zo met jezelf af te spreken om buiten deze tijden niks te eten, hoef je jezelf niet over te halen om in de avond geen snacks te eten. Het antwoord is dan simpel: na 20.00 eet je niks meer.

Mensen die aan intermittent fasting doen zijn zich ook veel bewuster over het voedsel dat ze wel binnen krijgen. Het voedsel dat je wel binnen krijgt, is dus ook nog eens een stuk gezonder dan normaal gesproken.

Op korte termijn kan intermittent fasting een oplossing zijn om snel af te vallen. Er is nu nog weinig bekend of het ook op lange termijn helpt. Let wel op de gezondheidsrisico’s die intermittent fasting met zich meebrengt.


Waarom alcohol dikmakend is

Er zitten geen voedingsstoffen in alcohol. Daarom worden deze calorieën ook wel ‘lege calorieën’ genoemd. Je hebt er dus niks aan. Er komt wel veel energie vrij bij de verbranding van alcohol. Daarom wil je lichaam de alcohol zo snel mogelijk verbranden, en krijgt het voorrang op andere voedingsstoffen. Hierdoor worden de overige voedingsstoffen in ‘de wacht gezet’. Wanneer het vervolgens boven de calorie-behoefte uitkomt, worden deze voedingsstoffen omgezet in vet.

Alcohol zorgt ervoor dat je sneller trek krijgt. Daarom heb je tijdens het drinken vaak zin in nootjes of chips, bittergarnituur of een kaasplankje. Dit wordt dus niet verbrand, maar omgezet in vet. Dit tikt al helemaal aan wanneer je na het drinken van alcohol ook nog eens naar de shoarmatent of snackbar gaat.

Bitterballen en intermittent fasting
Bittergarnituur is een populaire snack tijdens het drinken van alcohol

Bij mannen gaat dit vet vaak in de buik zitten. Vandaar de naam ‘bierbuikje’. Bij de vrouwen gaat het vet vaak in de heupen zitten.

Daarnaast bevatten alcoholhoudende vaak veel suikers. Denk aan cocktails, mixdranken, koffielikeuren (room) en shotjes. Hier zitten natuurlijk veel calorieën in. Ook in bier zitten veel suikers. Een flesje bier bevat al 135 calorieën.


Mag je alcohol drinken bij intermittent fasting?

Voor veel mensen is het niet duidelijk of je alcohol mag drinken tijdens intermittent fasting. Over het algemeen wordt het afgeraden om alcohol te drinken wanneer je aan intermittent fasting doet.

Mag je alcohol drinken tijdens je eet-periode?

Alcohol zorgt er voor dat je meer trek krijgt. Hierdoor ga je meer eten (vaak een vette of zoete hap), wat vervolgens wordt opgeslagen als vet. Daarnaast bevatten alcoholische dranken vaak veel suikers. Hierdoor kun je makkelijker boven je caloriebehoefte uitkomen.

Je mag wel alcohol drinken tijdens je eet-periode, maar verstandig is het niet. Het wordt een stuk makkelijker voor jezelf wanneer je geen alcohol neemt. Wil je toch alcohol drinken? Lees dan onze tips, verder in dit artikel.

intermittent fasting en nootjes
Ook nootjes zijn populair tijdens het borrelen

Mag je alcohol drinken tijdens je vasten-periode?

Wanneer je aan intermittent fasting doet is het de bedoeling dat je geen calorieën binnen krijgt tijdens je vastenperiode. Wanneer je dit wel doet, heeft het vasten geen nut. Drink daarom geen alcohol in je vastenperiode.

Op het moment dat je wel alcohol drinkt tijdens je vasten-periode, went je lichaam niet aan het feit dat het een bepaalde tijd geen voedingsstoffen krijgt. Dat zorgt er weer voor dat de vetverbranding niet op de juiste manier gestimuleerd wordt.

Kun je echt niet zonder een alcoholisch drankje in de avond? Lees dan onze tips, verder in dit artikel.

intermittent fasting en cocktails
Cocktails bevatten veel suikers

Toch alcohol drinken tijdens intermittent fasting? Dit zijn de beste tips!

Wil je toch alcohol drinken tijdens het intermittent fasting? Je bent niet de enige! Het is natuurlijk de beste keuze om geen alcohol te drinken tijdens het intermittent fasting, maar wanneer je het wel wilt doen, staan hieronder de beste tips om toch zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen:

  • Drink maximaal 1 avond/dag per week alcohol. Wanneer je 1 avond of dag per week wel calorieën binnen krijgt, beperk je de schade.
  • Kies voor vodka met Spa rood. Niet zo lekker als een cocktail, maar wel een stuk gezonder. In Spa rood zitten geen calorieën. In een vodka Spa rood zitten maar 60 calorieën.
  • Kies rode wijn of champagne boven bier. Een glas champagne bevat 95 calorieën, en een glas rode wijn 123 calorieën. Een glas witte wijn bevat 144 calorieën. Een stuk meer dus! Toch zijn dit betere keuze’s dan bier of een cocktail.
  • Wil je drank mixen en heb je geen zin in Spa rood? Mix het dan met Cola Zero. In Cola Zero zitten geen calorieën. In veel andere frisdranken zitten wel veel calorieën en suikers.
  • Houd het bij drank. Laat de vette hap staan. Het is eigenlijk niet eens de bedoeling om alcohol te drinken in je vasten-periode, dus zorg er dan echt voor om geen eten te nuttigen.
  • Sport op en na de dag dat je alcohol drinkt extra lang. Zo verbrand je extra calorieën en beperk je de schade zo veel mogelijk.
  • BONUS TIP: Maak gebruik van een eetschema van FitChef. Hun eetschema’s zijn perfect voor intermittent fasting en houden rekening met je wensen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter

Peter

Ik heb al vele jaren ervaring in de wereld van fitness (krachtsport en cardio), voeding en supplementen. Door al mijn ervaring te delen op Fitness Meester hoop ik zo veel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren.

Anderen bekeken ook..

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.