fbpx

Waarom een energie smoothie ideaal is als ontbijt, lunch of dessert

Energie smoothie

Een energieke start van de dag, een oppeppertje tussendoor, een gezonder dessert dan normaal. Een energie smoothie kan je gerust een wondermiddel noemen, het heeft zoveel voordelen. Gevuld met fruit, groenten, noten, zaden en meer, smoothies zijn een snelle, gemakkelijke maaltijd om je de hoeveelheid energie te geven die je nodig hebt om je door elke training, werkdag, sporttoernooi of welke onverwachte hindernissen dan ook te werpen.

Energie smoothies zijn zo gemakkelijk en aanpasbaar te bereiden dat de receptcombinaties vrijwel onbeperkt zijn. Maar blijf opletten dat de samenstelling van de smoothie wel gezond en energierijk blijft. In dit artikel geven we je tips over de belangrijkste ingrediënten en combinaties.

Wanneer is een energie smoothie goed voor je?

Een energie smoothie is goed als vervanging van een maaltijd. Een energie smoothie is zeker gezond, maar kan wel veel calorieën bevatten. Bedenk je dus goed wat voor een soort smoothie je maakt, ga je voor een echte energierijke smoothie, neem deze dan als vervanging van je maaltijd. Let er dan wel op dat je alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt.

Ontbijt smoothie energie

Een smoothie als ontbijt is een goed idee! Afhankelijk van wat jij die dag gaat doen, kan je een smoothie samenstellen met de juiste voedingsstoffen. Zo heb je dus de perfecte start van je dag. Een energie smoothie als ontbijt nemen is dus een alternatief voor brood, kwark, yoghurt of andere ontbijt mogelijkheden. Je kan natuurlijk wel kwark of yoghurt toevoegen aan de smoothie!

Energie smoothie tussendoor

Je kan ook tussendoor een energie smoothie klaar maken en even bijtanken. Let er dan wel op dat een smoothie ook veel calorieën kan bevatten en dat je dus niet je dagelijkse caloriebehoefte overschrijd.

Ideale tussendoor smoothies bevatten dus wat minder calorieën.

Een smoothie als dessert?

Maar een dessert is toch helemaal niet nodig… Klopt! Maar een dessert kan zo nu en dan wel lekker zijn, al helemaal tijdens speciale gelegenheden. Een smoothie is dan een verantwoorde keuze. Je kan de smoothie zelf naar smaak maken en dus perfect laten aansluiten op het diner. Je zult merken dat je gasten het een origineel, lekker en verantwoord dessert vinden!

De belangrijkste tips bij het maken van een energie smoothie

1. Groenten en fruit

Fruit groente smoothie

Er is een algemene misvatting dat smoothies altijd op fruit zijn gebaseerd, het toevoegen van groenten is namelijk veel beter. Sterker nog, energie smoothies zijn een ideale manier om een ​​extra portie spinazie, boerenkool, bieten of wortels te ‘’drinken’’. 

Nou begrijp ik dat je misschien niet aan het springen bent om deze groenten in je lekkere smoothie te verwerken, maar je zult nauwelijks merken dat die groenten erin zitten. Voeg je favoriete fruit toe – aardbeien, bosbessen, kersen, bananen, sinaasappels, mango’s of peren – wat de keuze ook is, en je zal merken dat je de groenten bijna niet meer proeft.

Door fruit en groenten gecombineerd in een smoothie toe te voegen, kan je makkelijk jouw dagelijkse dosis vezels, vitamine A, C, K en kalium binnenkrijgen – alles in één handige energie smoothie.

2. Eiwitten en superfoods

Superfoods smoothie

Wist je dat je je smoothie kunt oppompen met eiwitten of superfoods? Probeer een 100% pindakaas met lijnzaad toe te voegen voor een boost van omega-3 vetzuren. Overweeg pompoen, hennep, chia en andere superzaden, evenals walnoten of amandelen als een toegevoegde bron van voedingsstoffen. Het mengen van een beetje eiwitpoeder is een andere handige manier om je dagelijkse eiwitinname te verbeteren. 

Een energie smoothies is een eenvoudige manier om meer eiwitten in je dieet te krijgen. Bovendien voorkom je dat je trek krijgt in andere, minder gezonde snacks.

Er zijn veel andere superfoods die je aan je smoothie kunt toevoegen om die extra boost te krijgen:

  • Ashwagandha : Kan helpen om cortisol en ontstekingen te verminderen en tegelijkertijd de hersenfunctie te verbeteren
  • Maca : bekend om het energieniveau te verbeteren, samen met het geheugen
  • Cacao : goede bron van ijzer en magnesium en kan de hersenfunctie verbeteren
  • Matcha : Bevat cafeïne samen met L-theïne, wat je helpt een post-cafeïne-crash te voorkomen
  • Chlorella : een complete eiwitbron, het levert ook vitamine B12, ijzer en meer
  • Bietenpoeder : Kan de atletische prestaties verbeteren.

3. Misschien een energie smoothie bowl?

Smoothie bowl energie

Hoeveel vloeistof je in je energie smoothie gebruikt, is vooral een kwestie van voorkeur: wil je jouw smoothie drinken, of liever eten? Als je het liever dik hebt , voeg dan net genoeg vloeistof toe om je blender aan het werk te laten gaan. Probeer te experimenteren met verschillende hoeveelheden van onderstaande vloeistoffen om de consistentie te vinden die het beste bij jou past:

  • Melk
  • Kokos-, amandel- of vlasmelk
  • Kokosnootwater
  • Fruitsap
  • Bruisend water
  • Gewoon water

4. Wil je een zoete smoothie?

Zoete smoothie

Het fruit in je smoothie kan je alle zoetheid geven die je nodig hebt. Als je een smoothie zonder veel fruit wilt proberen, probeer dan een beetje honing, ahornsiroop of stevia toe te voegen. Honing en ahornsiroop geven ook hun eigen smaak aan de smoothie.

Als je trek hebt in iets zoets, is het beter om een ​​gezonde smoothie te maken dan in een zak snoep te graaien of een pak ijs open te maken. 

5. Unieke ingrediënten voor de afwisseling

Het toevoegen van speciale ingrediënten aan je energie smoothie kan de smaak, textuur of zelfs de voedingswaarde verbeteren. Er zijn heel wat ingrediënten waar je misschien niet direct aan denkt, maar die wel de perfecte energie smoothie kunnen samenstellen.

Hier zijn enkele ingrediënten die vaak over het hoofd worden gezien die je misschien kunt proberen:

  • Tofu: voor extra proteïne en een romige textuur
  • Kokos- of MCT-olie: gezonde vetten die je dagelijks te weinig binnen krijgt!
  • Havermout : Het voegt dikte toe en helpt je een vol gevoel te krijgen
  • Cayennepeper : het geeft elke citrus- of chocoladesmoothie een ware kick en bevat veel magnesium

Als je je zorgen maakt over het aanpassen van je favoriete smoothie met nieuwe ingrediënten, begin dan met beetje bij beetje toe te voegen en aan te passen. Misschien ontdek je wel een nieuwe smaaksensatie! Gewoon blijven creëren en plezier hebben!

En vergeet niet, een energie smoothie is bedoeld om jou een energieke boost te geven, houd daarom rekening met de ingrediënten die je toevoegt of eruit haalt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Nick Kiburg
Nick Kiburg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwste berichten
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.