Eiwitten

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
eieren

We noemen eiwitten ook wel proteïnen, en gebruiken ze voor verschillende processen in ons lichaam. Zonder deze voedingsstof zou ons lichaam bepaalde processen niet kunnen uitvoeren. Daarom is het belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen.


Wat zijn eiwitten?

Eiwitten is eigenlijk de verzamelnaam van alle aminozuren die aan elkaar zijn gekoppeld. Wanneer het een keten van 10 tot 100 aminozuren is, spreken we van een peptide. Op het moment dat de verbinding uit minimaal 100 aminozuren bestaat, noemen we het een eiwit.

Ons lichaam gebruikt aminozuren als bouwstenen voor het lichaam. Ieder aminozuur heeft een speciale functie. Sommigen worden gebruikt voor de groei van nagels en haar, terwijl anderen juist goed zijn voor spiergroei en spierbehoud.

Krachtsporters gebruiken daarom ook vaak whey en BCAA, gezien dit ervoor zorgt dat spieren sneller en beter zullen groeien. BCAA is een naam voor de drie belangrijkste aminozuren voor spiergroei: L-leucine, L-isoleucine en L-valine.

De aminozuren en eiwitten zorgen ervoor dat spierscheurtjes sneller worden behandeld, waardoor spieren sneller herstellen na een zware training. Wanneer je te weinig eiwitten binnen krijgt, kunnen spieren zichzelf juist gaan afbreken. Daarom is het belangrijk dat je genoeg eiwitten eet wanneer je aan krachtsport doet.

Functies van eiwitten

  • Groei van nagels, huid en haar
  • Groei van pezen, aders en organen
  • Groei van spieren
  • Spierbehoud
  • Transporteren en opslaan van verschillende voedingsstoffen
  • Geven lichaamscellen structuur
  • Leveren energie wanneer er te weinig koolhydraten beschikbaar zijn
  • Wondgenezing
  • Herstel van weefsels
  • Spelen een rol binnen het immuunsysteem

Soorten eiwitten

Eiwitten kunnen we halen uit plantaardige en dierlijke producten. Voor in dierlijke producten is de eiwitkwaliteit een stuk hoger dan dat in plantaardige producten. Je vind eiwitten vooral in eieren, gevogelte, vlees, melkproducten en vis, wanneer het op dierlijke producten gaat. Voor plantaardig voedsel zijn eiwitten voornamelijk in granen, noten, peulvruchten en groente te vinden.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Lees je onze artikelen ook al?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En krijg altijd als eerste een update over de beste aanbiedingen!

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.