fbpx

Is een dieet onzin? Alle feiten en fabels op een rijtje

dieet onzin

Je kent het vast wel. Iedereen heeft wel is een periode waar je weer vol wilt gaan diëten en afvallen. Maar wat moet je nog geloven van alle verschillende dieetsoorten? Wij zetten alle feiten en fabels over afvallen voor je op een rijtje en geven antwoord op de vele ‘’afvalmythes’’ die je waarschijnlijk wel kent.

Ook schreven we al eerder een blog over de (on)waarheden van een DASH dieet, interessant voor diegene die hier wel is mee bezig zijn geweest!

Waarom een dieet onzin is

dieet onzin

Er zijn veel verschillende soorten diëten. Het koolhydraatarme dieet is de afgelopen jaren één van de bekendste geworden. Geen brood, aardappelen, pasta en rijst meer. Eerlijk is eerlijk, een koolhydraatarm dieet levert vaak goede resultaten op. Echter is dit vaak voor de korte termijn. Een dieet is toch niet zo’n wondermiddel zoals als veel mensen denken dat het is.

Er zitten namelijk ontzettend veel voedingsstoffen in deze producten. Het probleem is vaak dat mensen teveel eten. Er ontstaat dan overtollige energie, die je dus eigenlijk niet nodig hebt, wat wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Eet je minder, dan maakt je lichaam ook minder insuline (suiker) aan en sla je dus ook minder vet op.

De energiebalans is heilig voor je lichaam

Een punt wat veel mensen vaak vergeten bij diëten, is het belang van de energiebalans. Voedingsstoffen, vitamines, mineralen en vezels zijn ontzettend belangrijk voor je lichaam. Wanneer je dus minder voedingsstoffen binnenkrijgt met een dieet, zal het energieniveau in je lichaam afnemen. Dit komt vooral voor bij mensen die een koolhydraatarm dieet volgen. De koolhydraten nemen namelijk een groot deel van de energietoevoer voor hun rekening.

Wanneer je te weinig koolhydraten eet tijdens het afvallen, zal je minder energie hebben, je kracht verliezen en je sneller slapjes voelen. Dieet heeft dus ook invloed op je fysieke prestaties. Daarmee wordt de kans om af te vallen voor de lange termijn, veel minder groot.

Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je je spiermassa tijdens het afvallen wel behoud! Benieuwd hoe? Lees dan vooral ook eens deze blog.

Wat zijn de feiten en fabels over afvallen?

Op het internet zal je veel tips voorbij zien komen die je helpen bij het afvallen. Echter zitten hier ook een hoop fabels tussen. Wat klopt en wat niet? Wij zetten alle feiten en fabels over afvallen voor je op een rijtje.

  • Feit: ‘’Gewoon bewegen’’ is net zo gezond als sporten.

Sporten is namelijk niet persé gezonder dan ‘’gewoon bewegen’’. Door elke dag actief te zijn en minimaal een half uur intensief te bewegen, zorg je dat je jouw fysieke gezondheid op pijl houdt.

  • Fabel: Vet is slecht voor je

Er zijn bepaalde vitamines die alleen in vetten zitten. Bovendien is vet een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Onverzadigde vetten zijn gezonde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezond.

  • Gedeeltelijk waar: Iedereen die dieet krijgt te maken met het jojo-effect.

Wanneer je te snel veel afvalt, is er een grote kans dat je weer terugkomt op je oude gewicht. Zorg ervoor dat je vaste voedingsgewoontes aanleert, die je voor de lange termijn kunt aanhouden. Zo kun je ervoor zorgen dat je op je nieuwe gewicht blijft.

  • Fabel: In een kroket zitten veel gezonde vetten

Een kroket bevat voor de helft ongezonde (verzadigde) vetten en voor de andere helft gezonde (onverzadigde) vetten.

  • Feit: Veel drinken is belangrijk bij het afvallen.

Dit is zeker een feit. Wanneer je voldoende drinkt bevorder je de stofwisseling. Je kunt het beste veel water of groene thee drinken.

  • Fabel: Vleesvervangers bevatte evenveel ijzer als vlees

In vleesvervangers zit bijna altijd minder ijzer dan een stuk rood vlees. Daarnaast wordt ijzer minder goed opgevangen uit vleesvervangers dan uit echt vlees. Meer lezen over ijzer? Lees dan is deze blog. Ook schreven we eerder al blogs over de vleesvervangers JackFruit en Tempeh.

  • Fabel: Tijdens het diëten kan ik niks ongezonds eten

Je kunt tijdens je dieet zeker wel is iets ongezonds eten! Wanneer je jezelf een vast voedingspatroon aanleert en hier zitten af en toe is wat ongezondere producten in, dan heeft dit echt niet zomaar invloed op je gewicht. Daarnaast is het belangrijk om jezelf af en toe te belonen. Anders houd je het nooit vol voor de lange termijn.

Ook horen we vaak dat warmte je zou helpen bij het afvallen…. Maar klopt dit wel? Lees er hier meer over!

Feiten en fabels over afvallen

Dus een dieet werkt niet, maar hoe val je dan af?

Je kunt zeker afvallen zonder een dieet te volgen. Het belangrijkste hierbij is dat je minder energie op neemt dan dat je verbruikt. Maar hoe kun je het beste afvallen zonder een dieet? Wij geven je een aantal tips.

  1. Leer jezelf gezond eten. Leer goede voedingsgewoontes aan en leef er ook naar. Anders zul je snel te maken krijgen met het ‘’jojo-effect’’: afwisselend afvallen en weer aankomen.
  2. Ga niet te snel. Dit kan leiden tot een tekort aan voedingsstoffen. Daarnaast is het moeilijk vol te houden voor de lange termijn wanneer je gaat crashdiëten.
  3. Wees aardig voor jezelf. Beloon jezelf af en toe met iets lekkers. Dit is belangrijk om het vol te kunnen houden voor de lange termijn. Bovendien mag je ook best genieten in het leven!
  4. Houd je nieuwe gewoontes bij op een lijstje. Wanneer je jezelf een nieuw eetpatroon hebt aangeleerd, schrijf het dan voor jezelf op. Zo houdt je het overzichtelijk en zal het je helpen bij eventuele terugval momenten.
  5. Sluit compromissen met jezelf. Vergeet alles wat je ooit hebt gelezen over gewicht verliezen. Blijf gewoon eten en drinken zoals je altijd hebt gedaan. Laat niets hiervan weg, maar sluit compromissen voor jezelf. Neem bijvoorbeeld is in plaats van een toetje een stuk fruit. Of schep één keer op in plaats van twee keer.

Een dieet werkt niet. Wat werkt dan wel?

Conclusie: Een dieet werkt alleen voor de korte termijn. Wil je gewichtsverlies voor de lange termijn? Dan is het belangrijk om je hele voedingspatroon en levensstijl een gezonde draai te geven. De beste motivatie om afslanken vol te houden is de motivatie die vanuit jezelf komt. Schrijf daarom op waarom je wilt afvallen en hoe je dit wilt gaan doen.

Stel daarnaast doelen voor jezelf die haalbaar zijn. En het mooiste zou zijn als je het samen kunt doen met je partner of een goede vriend of vriendin. Het belangrijkste van alles: Eet gezonder en beweeg meer. Je zult al snel merken dat je dan vanzelf af gaat vallen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Nick Kiburg
Nick Kiburg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwe Berichten
Volg ons
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.