Kees, een man van 61, vertelt hoe hij zijn hele leven al door de straten van Amsterdam fietst. Hij is gewend aan de hectiek van de stad, maar de opkomst van fatbikes brengt iets anders met zich mee. Deze fietsen zijn groot en log, en rijden vaak veel te snel voor de smalle fietspaden. Ondanks dat het geen gewone fietsen zijn, gedragen de bestuurders zich alsof dat wel zo is. Het resultaat? Er ontstaan steeds vaker gevaarlijke situaties waarbij mensen opzij moeten springen om niet door zo’n fatbike geschept te worden.
Vooral jongeren lijken fan te zijn van deze fietsen. Ze maken veel lawaai, kletsen luid en soms knalt er muziek uit luidsprekers, terwijl ze door het verkeer sjezen alsof ze aan een race meedoen. Als je ze erop aanspreekt, kijken ze je aan met een blik van: “Wat maak je je druk om?” Ze lijken te denken dat opvallen stoer is, maar Kees vindt dat eerder ordinair.
Hoewel fatbikes steeds populairder worden, vindt Kees dat ze eigenlijk niet op de weg thuishoren. Hij vindt ze hinderlijk en gevaarlijk. Fatbikes zijn ontworpen voor ruiger terrein zoals zand of modder, niet om door een drukke stad te manoeuvreren. Toch neemt hun aantal toe en ontbreekt het aan duidelijke richtlijnen.
Kees denkt soms dat er aparte rijstroken zouden moeten komen voor fatbikes, zoals er zijn voor scooters. Misschien zou een speciale vergunning ook nuttig zijn, zodat alleen degenen die weten hoe ze veilig moeten rijden, van deze fietsen gebruik kunnen maken. Hierdoor zouden fietspaden veiliger worden en mensen zouden zich weer zonder angst kunnen verplaatsen.
Fatbikes in het moderne verkeer
Er zijn mensen die Kees beschuldigen van overdrijving. Sommigen vinden dat hij gewoon moet accepteren dat het verkeer verandert en dat fatbikes deel uitmaken van de “nieuwe generatie fietsen.” Deze mensen beschouwen fatbikes als een modern fenomeen dat de toekomst van fietsen inluidt. Maar Kees vraagt zich af waar het respect voor andere weggebruikers is gebleven. Voor hem is een fatbike geen echte fiets, maar eerder een mini-scooter die zich voordoet als een fiets. Het gedrag van sommige rijders versterkt dit beeld alleen maar.
Kees blijft dus bij zijn standpunt: fatbike-bestuurders gedragen zich ordinair en vormen een gevaar voor andere weggebruikers. Hij hoopt dat er snel strenge regels komen die ervoor zorgen dat zij zich aan dezelfde normen houden als andere fietsers. Tot die tijd vermijdt hij de fatbikes zoveel mogelijk en hoopt hij dat zij ook uit zijn buurt blijven.
Wat vind jij van Kees’ kijk op fatbike-rijders? Begrijp je zijn standpunt, of denk je dat fatbikes gewoon een onderdeel zijn van het moderne verkeer? Deel je gedachten in de comments op onze Facebook-pagina en ga in gesprek met anderen over dit onderwerp!