Verbluffende toename van wegenbelasting in 2025: Ontdek hoeveel je gaat betalen!

In Nederland zullen de kosten van autobezit binnenkort aanzienlijk stijgen door wijzigingen in de wegenbelasting. Deze aanpassingen gaan in vanaf 2025 en zullen de financiële lasten voor veel autobezitters verzwaren. Zeven van de twaalf provincies verhogen hun opcenten, en de belastingvoordelen voor elektrische en hybride voertuigen worden langzaam afgebouwd. Wat dit voor jou als autobezitter betekent, kan variëren, maar vooral eigenaren van elektrische auto’s zullen de veranderingen duidelijk voelen.

Volledig elektrische auto’s zijn tot nu toe vrijgesteld van de wegenbelasting. Deze regeling stopt echter op 1 januari 2025. Vanaf dan moeten eigenaars van elektrische voertuigen 25% van het standaardtarief betalen. Dit percentage zal de komende jaren langzaam stijgen tot het in 2030 gelijk is aan het volledige bedrag. Deze maatregel wijst op een verschuiving in het beleid rondom elektrisch rijden.

De hoogte van de wegenbelasting die je betaalt, hangt af van de provincie waar je woont en wordt ook beïnvloed door factoren zoals CO2-uitstoot, gewicht en type brandstof van je auto. Volgens auto-expert Tim Roks van AutoTrack is vooral het gewicht van een voertuig belangrijk, iets dat elektrische auto’s in het nadeel brengt. Het is een feit dat elektrische auto’s, door hun batterijen, vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare benzinemodellen. Dit extra gewicht leidt direct tot hogere belastingkosten. Een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld, is ongeveer 300 kilo zwaarder dan zijn benzinevariant, wat duidelijk merkbaar is in de belasting.

Toenemende Belastingen Voor Autobezitters

In 2025 genieten elektrische rijders nog van een of andere korting, maar in 2026 moeten ze al 75% van het normale tarief betalen. Roks benadrukt dat het gewicht van een voertuig een belangrijke factor is om te overwegen bij de aanschaf van een elektrische auto. Naast de stijgende basiswegenbelasting, die in 2025 met 1,2% omhoog gaat als gevolg van inflatiecorrectie, krijgen autobezitters ook te maken met hogere provinciale opcenten, die sterk per regio kunnen verschillen.

In provincies zoals Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg gaan deze opcenten omhoog. Dit kan voor sommige automobilisten leiden tot tientallen tot zelfs honderden euro’s extra kosten per jaar. Verander je van een provincie met lage opcenten naar één met hogere opcenten, zoals van Overijssel naar Gelderland, dan kunnen de jaarlijkse kosten flink oplopen. Voor dieselrijders en zwaardere elektrische auto’s kunnen deze verhogingen zelfs nog meer impact hebben.

Hybride voertuigen worden ook niet gespaard door de nieuwe belastingregels. Plug-in hybrides zien hun belastingvoordelen geleidelijk verdwijnen. Vanaf 2025 betalen bestuurders van hybride auto’s 75% van het standaard wegenbelastingtarief en vanaf 2026 vervalt de korting helemaal. Hierdoor worden de kosten voor hybride auto’s vergelijkbaar met die van traditionele brandstofvoertuigen.

De veranderingen in de wegenbelasting hebben gevolgen voor alle autobezitters, maar de impact varieert sterk afhankelijk van voertuigtype en woonplaats. De belastingvoordelen voor elektrische en hybride auto’s verdwijnen, waardoor het belangrijk wordt voor autobezitters om bij de aanschaf van een voertuig rekening te houden met de belastingkosten en andere bijkomende uitgaven. Wat vind jij van deze veranderingen? Deel je mening op onze Facebookpagina!