9 fabels en feiten over de bijwerkingen van creatine

Bijwerkingen creatine
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Bijna alle krachtsporters en bodybuilders maken gebruik van creatine. Het is daarom ook een van de meest gebruikte supplementen in de sportschool. En zoals bij bijna alle supplementen gaan er veel fabels in de rondte. Zo is een van de meest gehoorde bijwerkingen van creatine dat je er kaal van zou worden. Maar wat is er nou allemaal waar van deze uitspraken?


Bijwerkingen van creatine: dit zijn de fabels en feiten


‘Van creatine wordt je kaal’

FABEL

Het is misschien wel een van de meest veelbesproken bijwerkingen van creatine. Wij kunnen je zeggen dat je niet kaal wordt van creatine. Deze fabel is gebaseerd op één onderzoek waarvan de resultaten lieten zien dat creatine een indirecte oorzaak was voor haaruitval. Het is dus niet volledig uitgesloten dat creatine geen effect heeft op haaruitval, maar de kans is ontzettend klein wanneer je een normale hoeveelheid creatine neemt.

LEES OOK: Wordt je kaal van creatine?

Een stof in creatine, DHT, wordt namelijk gekoppeld aan haaruitval. Wanneer men een verhoogd aantal DHT in het lichaam heeft, kunnen de volgende werkingen in gang treden:

  • Haren worden dunner
  • Meer haaruitval
  • Haarwortels gaan kapot

Wanneer je een normale hoeveelheid creatine neemt, zal er geen overschot aan DHT in je lichaam zitten en zal creatine dus ook niet voor haaruitval zorgen. De maximaal aanbevolen hoeveelheid is 5 gram creatine per dag.


‘Creatine zorgt voor maag- en darmklachten’

FEIT

Er is veel onderzoek gedaan naar creatine monohydraat. Uit deze test is naar voren gekomen dat een kleine groep mensen last van diarree, hun maag of darmen kan krijgen door het gebruik van creatine. Deze bijwerking van creatine komt voor bij ongeveer 5% – 7% van de mensen.

Denk je dat jij hier last van hebt? Dan is het beter om geen creatine te gebruiken. Bij twijfel, is het altijd verstandig om het te bespreken met je huisarts.


‘Je komt gewicht aan door creatine’

FEIT

Dit is een van de meest voorkomende bijwerkingen van creatine. Creatine zorgt ervoor dat je spieren meer vocht vasthouden dan wanneer je geen creatine gebruikt. Je zult dus ook gewichtstoename ervaren wanneer je gebruik maakt van creatine.

LEES OOK: Wat is creatine?

Geen zorgen; wanneer je stopt met het gebruik van creatine, zal de vocht verdwijnen, evenals het gewicht dat je bent aangekomen.


‘Je verliest spieren als je stopt met creatine’

FABEL

Wanneer je stopt met het gebruik van creatine, zal je geen spieren verliezen. Je zult echter wel minder spieren zien, omdat het vocht in de spieren weg gaat wanneer je stopt met creatine. Hierdoor zien je spieren er minder opgepompt uit. Zolang je echter door blijft gaan met sporten nadat je met creatine bent gestopt, vind er geen spierverlies plaats.


Meer fabels en feiten over creatine

Er zijn ook veel fabels en feiten die niets met de bijwerkingen van creatine te maken hebben, maar wel van belang zijn voor het gebruik van creatine. Lees ze hieronder!


‘Met creatine hoef je niet meer te sporten’

FABEL

Creatine kan niet gebruikt worden als plaatsvervanger voor het sporten. Sommige mensen hebben een negatief beeld bij creatine en verwarren het al snel met anabolen steroïden. Hierdoor ontstaat bij hen het beeld dat je spieren kunt kweken zonder naar de sportschool te gaan. Hier is niks van waar. Wanneer je creatine gebruikt en geen krachtsport doet, zul je ook geen spiergroei ervaren.


‘Creatine is hetzelfde als anabolen’

FABEL

Anabolen steroïden is een stof die niet lichaamseigen is en is in Nederland illegaal, in tegenstelling tot creatine. Creatine is een stof die in voedsel zit (vlees en vis) en wordt aangemaakt door het lichaam. Door creatine als supplement te nemen, zorg je ervoor dat je extra creatine binnen krijgt, ter aanvulling op de creatine die je met eten binnen krijgt.

Er zit dus een groot verschil tussen anabolen steroïden en creatine. Het zijn twee totaal verschillende stoffen die niks met elkaar te maken hebben.


‘Mensen die creatine gebruiken spelen vals’

FABEL

Wanneer je gebruik maakt van creatine betekent dit niet dat je niet meer naar de sportschool hoeft. Je spieren groeien niet door het gebruik van creatine. Creatine kan echter beter gezien worden als een extra ondersteuning tijdens een krachttraining. Het zorgt ervoor dat je explosief aan je training kunt beginnen en een training langer kunt volhouden. Creatinegebruikers spelen dus niet vals, want ze werken nog steeds even hard (vaak harder) in de gym dan iemand die geen creatine gebruikt.


‘Te veel creatine is ongezond’

FEIT

De aanbevolen hoeveelheid creatine ligt op maximaal 5 gram creatine per dag. Zorg er voor dat je niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid neemt. Wanneer je dit wel doet, kunnen hier gezondheidsrisico’s aan zitten. Veel van deze fabels worden feiten wanneer je boven de aanbevolen hoeveelheid zit.

Veel voorkomende klachten door overmatig creatinegebruik zijn darm- en maagklachten of pijn aan de lever.


‘Door creatine ben je minder droog’

FEIT

Door creatine behouden je spieren meer water. Hierdoor kom je gewicht aan, en zie je er ook iets breder uit (vaak ook wel wat papperig). Daarom stoppen bodybuilders vaak 1 maand voordat ze een wedstrijd hebben met het gebruik van creatine. Gebruik creatine dus vooral in de herfst en winter, en stop ermee wanneer het warmer begint te worden. Zo kun jij lekker flaneren op het strand!


Dit is wat creatine met je lichaam doet

Het moment dat je met een krachttraining begint, moet je lichaam eerst de verbranding op gang zetten, zodat je energie krijgt om de oefening uit te voeren. Het opstarten van je verbranding duurt ongeveer 6 tot 8 seconden. In deze eerste seconden zal je lichaam creatine gebruikt om deze verbranding op gang te brengen. Dit doet je lichaam ook wanneer je geen creatine als supplement gebruikt, omdat creatine een lichaamseigen stof is dat ook in voedsel zit.

Door creatine monohydraat te gebruiken als supplement, zul je in de eerste seconden van je krachttraining meer energie hebben. Het verbrandingssysteem van je lichaam komt namelijk sneller op gang. Dit zorgt ervoor dat je explosief aan je oefening kunt beginnen. Uiteindelijk zul je een oefening ook langer kunnen volhouden.

Uiteindelijk zal je dus meer resultaat behalen door het gebruik van creatine. Dit heeft positieve invloed op je spiergroei. Je spieren zullen sneller en beter groeien doordat je een oefening beter kunt uitoefenen. Dit is dus ook de reden zo zo veel krachtsporters gebruik maken van creatine.


Welke creatine is het beste?

De bekendste soort creatine is creatine monohydraat. Deze soort creatine is het best onderzocht, en er is daarom ook veel bekend over de gezondheidsrisico’s. Wanneer je wilt beginnen met creatine, is het verstandig om deze soort te kiezen.

Hieronder staan de drie beste creatine supplementen weergegeven.

Creatine Preworkoutexpert

Preworkoutexpert – Creatine Monohydrate
Soort: Pot
Hoeveelheid: 500 gram
Prijs: €15,00


Creatine Body & Fit

Body & Fit – Creatine
Soort: Pot
Hoeveelheid: 1000 gram
Prijs: €24,90


Creatine Monohydrate MyProtein

MyProtein – Creatine Monohydrate
Soort: Zak
Hoeveelheid: 500 gram
Prijs: €13,99 (GOEDKOOPST)


Laat ons weten wat jouw ervaringen zijn in een reactie! Ben je benieuwd naar andere supplementen? Bekijk het dan snel in onze blog over sport supplementen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp

Anderen bekeken ook..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle, zoals fitness oefeningen voor in de sportschool of oefeningen voor thuis, fitness artikelen, supplementen en voeding.

Fitness Meester © 2020

Privacy Statement

Website by Timmermans Media

ALLEEN DEZE WEEK!

Gratis e-book '10 effectieve tips voor een sixpack'

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je gratis het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!