fbpx

Wat is de beste tijd om te sporten wanneer je wilt afvallen?

Beste tijd om te sporten afvallen

Wat is volgens de geleerden nou de beste tijd om jezelf flink af te beulen in de sportschool? Of natuurlijk buiten. Of thuis. Jij mag kiezen. Hoe dan ook: wanneer kun jij het beste jezelf in het zweet werken om zoveel mogelijk gewicht te verliezen? Wij duiken in de wereld van voeding en sport. Zoals je van ons gewend bent. En we komen terug met een aantal keiharde feiten. We vertellen wat de beste tijd om te sporten is wanneer jij wilt afvallen!

’s Ochtends of ’s avonds sporten afvallen

tijd om te sporten

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Dus ook wanneer jij het liefst gaat sporten. En natuurlijk heb je je verplichtingen: je werkt, je zit op school of je hebt een ontzettend druk bestaan. Kan zomaar. Wanneer kun je het beste gaan sporten om af te vallen? Wij vertellen je alles wat je moet weten. Als je wilt afvallen, kun je het beste sporten. Daar zijn we het hopelijk over eens. Verder let je op je voeding, neem je voldoende eiwitten en slaap je zo goed mogelijk. Rust is namelijk minstens zo belangrijk als de activiteit van jouw lijf. 

Vet verbranden afvallen

Allereerst: je moet vet verbranden om af te kunnen vallen. Daar ben je het mee eens, toch? Mooi. Vet verbranden doe je door te bewegen. Dat kun je natuurlijk volledig op eigen tempo doen en precies wat jij prettig vindt: de een doet krachttrainen, de andere HIT, of juist een lekkere sessie cardio. Als je maar beweegt, da’s het belangrijkste. Natuurlijk moet je ook letten op je voeding. Daar hebben we in eerdere artikelen het een en ander over geschreven.

Krachttraining in de ochtend

Kom je redelijk makkelijk je bed uit in de ochtend? Mooi. Lees dan verder. Ben je absoluut geen ochtendmens? Dan kun je weer even slapen. Tot de volgende paar zinnen dan. Want een training in de ochtend is zo gek nog niet, namelijk. Het blijkt dat jouw lichaam in de ochtend het makkelijkste jouw vet kan verbranden.

Dan moet je natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je lichaam in de opstartfase van de dag zit: zorg voor voldoende vocht in je lichaam zodat je nog een beetje kracht kunt leveren. Vanzelfsprekend ben je in de ochtend (op een lege maag) zwakker dan rond het middaguur als je gegeten hebt. Mits je een goede warming-up hebt gedaan voor jouw lichaam, kun je toch een mooi resultaat behalen in de ochtend. En een bijkomend voordeel: je begint je dag met een flinke dosis energie!

Beste tijd voor jouw krachttraining

Wat dan de beste tijd is om jouw krachttraining uit te voeren? Dat gaan we je vertellen. Je levert over het algemeen de meeste energie tussen 14.00 en 18.00 uur. In de middag dus. En dat betekent dat je misschien je werkgever lief aan moet kijken als jij het maximale uit je lichaam wilt halen. Of je neemt iedere dag vrij. Zouden wij niet doen, want ook in de avond kun jij prima kracht leveren. Let er wel op dat je dit niet vlak voor het slapen doet: jouw lichaam is dan nog te actief en dus kun je problemen hebben met in slaap komen. 

Sporten ochtend afvallen

hardlopen zonder ontbijt

Je bent aan het afvallen. Dat is het doel wat jij voor ogen hebt. En daar mag je trots op zijn! Als je een doel hebt en je hebt een ritme gevonden wat bij je past, kun je daar gebruik van maken. Wil je experimenteren met op andere tijden sporten? Probeer dan toch eens in de ochtend te trainen. Dan kun jij namelijk met de juiste warming-up de meeste vetten verbranden. Let wel: je levert minder kracht in de ochtend, dus ga er niet vanuit dat jij net zo sterk bent als normaal.

Sporten direct na het opstaan

Ben je een echt ochtendmens? Dan is er niets lekkerder dan in de ochtend flink buffelen in de sportschool. Of juist een rondje hardlopen om je dag goed te starten. Er zijn veel mensen die dit kunnen. En dan niet omdat ze iedere ochtend vrij hebben. Maar omdat ze de motivatie en daadkracht hebben om vrijwel iedere ochtend een actief bestaan te leiden.

Als basis: kies sowieso wat jij het prettigste vindt. Want alleen dan kun jij jouw doelen behalen. Maar als je toch al vroeg wakker bent, waag dan eens een sprong in het diepe. En ga voor die heerlijke ochtend-workout. We beloven je dat je de rest van de dag genoeg energie hebt.

Tips voor in de ochtend sporten

We hebben een aantal tips voor je. Als jij in de ochtend wilt sporten. Sommige tips zijn vanzelfsprekend. Maar een aantal andere niet. Hopen we. Allereerst: wakker worden. Zorg ervoor dat je wekker staat. En misschien een tweede of derde wekker zetten zodat je er zeker van bent dat je op kunt staan.

Voordat je wakker wordt moet je natuurlijk zorgen dat je enigszins op tijd gaat slapen. Dus pak een uurtje of 7 slaap, zodat je de volgende ochtend niet gebroken wakker wordt. En bel eens rond in jouw vriendenkring, misschien willen ze wel een tijdje mee sporten in de ochtend. Zo hou je elkaar scherp en zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft om iedere ochtend een lekkere workout te doen. 

Ontbijt

vezelrijk ontbijt afvallen

Volgens velen de belangrijkste maaltijd van de dag: jouw ontbijt. Maar voor anderen ook juist weer niet. We kennen allemaal wel mensen die absoluut niet ontbijten. Vanwege tijdgebrek. Of juist omdat ze echt geen trek hebben. Als je niet eet ’s ochtends, heb je daar heel de dag last van.

Je levert namelijk minder energie en je gaat (over)compenseren tijdens de lunch en diner. Leg daarom een goede bodem, met wat fruit, magere kwark of yoghurt of geniet van een smoothie. Ook in jouw eetgewoontes kun jij jezelf trainen: door af en toe in de ochtend te eten, krijg je vanzelf iedere ochtend trek. En dus eet jij voortaan weer iedere ochtend dat gezonde ontbijt.

Sporten op een lege maag

Heb je wel eens geprobeerd te sporten op een lege maag? Hoe ging dat? Jouw lichaam is in de ochtend in de opstartfase. Dat merk je zelf goed genoeg: je kijkt slaperig uit je ogen, je droomt nog half of je hebt een flinke kater. Hoe dan ook, jouw dag is begonnen. Je neemt een douche en langzaam kom je weer tot leven. Hoeveel kracht denk je te kunnen leveren in de ochtend zonder de juiste voeding? Precies. Af en toe sporten op een lege maag kan natuurlijk geen kwaad. Je gaat je vetreserves wegwerken, da’s altijd goed. We raden je toch aan om een goede basis te leggen voordat je gaat sporten, om tijdens en na je training zo fit mogelijk je dag door te komen.

We hebben weer flink ons best gedaan. Om voor jou de juiste feitjes en fabeltjes op een rijtje te zetten. En toch kan het gebeuren dat we wel eens een onderwerp missen. Of een hype. Ben jij dan die topper die ons wijst op dit onderwerp? Zouden we waarderen. En we zorgen er dan voor dat jij de eerste bent die onze artikelen te lezen krijgt. Wil je de gouden tip met ons delen? Dat kan. Via info@fitnessmeester.nl. En dan zie jij jouw artikel binnen no-time terug.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter van der Schoot
Peter van der Schoot
Al 6 jaar lang ben ik actief in de wereld van fitness en gezonde voeding. In deze tijd heb ik veel ervaring opgedaan, en deze kennis wil ik graag delen op Fitness Meester. Heb je vragen? Laat dan even een reactie achter, dan reageer ik zo snel mogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.