fbpx

Afvallen met een vezelrijk ontbijt? 5 smakelijke gerechten!

vezelrijk ontbijt afvallen

Met een vezelrijk ontbijt afvallen? Dat is zeker mogelijk, omdat vezels erg belangrijk zijn wanneer je wilt afvallen! Het is extra belangrijk om juist tijdens het ontbijt meer vezels te eten. Vezels helpen namelijk tegen een hongergevoel, omdat deze uitzetten in je maag. Eet je dus tijdens het ontbijt al veel vezels, dan zul je de rest van de dag een veel minder erg hongergevoel hebben. En met de vier vezelrijke gerechten voor het ontbijt, is afvallen helemaal niet zo moeilijk meer!


Afvallen met een vezelrijk ontbijt

Veel mensen zijn al afgevallen door middel van een vezelrijk ontbijt. Vezels zorgen er namelijk voor dat je minder snel een hongerig gevoel krijgt. Door tijdens je ontbijt veel vezels te eten, heb je tot aan je lunch minder snel de neiging om naar een snack te grijpen. Wanneer je ook bij je lunch vezelrijk eet, ben je helemaal goed bezig, want zo hou je het ook vol om het avondeten te halen zonder een ongezonde snack.

Veel mensen hebben zo rond een uur of 10 in de ochtend al weer trek. Op het werk is het dan verleidelijk om een ongezonde snack zoals een koekje of snoepje te eten. Wanneer je tijdens het ontbijt veel vezels eet, zorgen deze vezels voor een stabiel bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb je minder trek in een snack.

Bijkomende positieve effecten zijn een goede stoelgang en minder kans op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes type 2 (bron).


Hoeveel vezels moet je per dag binnen krijgen?

Volgens het voedingscentrum zou je ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag moeten binnen krijgen. Deze vezels kun je uit veel verschillende producten halen, zoals groenten, fruit en noten.

Wanneer het je niet lukt om via voeding het benodigde aantal vezels binnen te krijgen, kun je natuurlik ook nog gebruik maken van een vezelrijk voedingssupplement.


Welke voeding is vezelrijk?

Vezels bestaan in verschillende soorten en maten. In onze voeding zitten deze verschillende soorten vezels met elkaar gecombineerd. Door verschillende voeding te eten, zorg je er voor dat je genoeg van al deze vezels binnen krijgt.

In voeding als groenten, fruit, ontbijtgranen, volkorenbrood, aardappelen, noten en peulvruchten zitten veel vezels. Volkoren graanproducten bevatten meer vezels dan gewone graanproducten, omdat de vezels hier niet kapot vermalen worden.

Zoals je ziet zul je dus al snel naar plantaardig voedsel moeten kijken wanneer je vezels wilt binnen krijgen. In dierlijke producten zoals vlees, zitten van nature geen vezels. Het kan wel zo zijn dat de fabrikant handmatig vezels toevoegt, zoals aan melk of kaas.


Vezelrijk ontbijt. Afvallen was nog nooit zo makkelijk!

Met een vezelrijke ontbijt afvallen is nog nooit zo makkelijk geweest nu wij voor jou 4 heerlijke gerechten hebben bedacht. Deze ontbijtjes zitten boordevol vezels en zijn ook nog eens ontzettend lekker! Natuurlijk hebben we er ook op gelet dat er zo min mogelijk suiker en ongezonde koolhydraten in zitten.

1. Volkoren crackers met avocado (en een beetje zout en peper)

volkoren crackers met avocado

Wat heb je nodig?
– 2 volkoren crackers (3 gram vezels)
– 1 avocado (7,7 gram vezels)
– snufje zout en peper

Snijd de avocado door de helft en vervolgens in reepjes. Leg de reepjes avocado op de volkoren crackers en strooi er, wanneer je dit lekker vind, wat zout en peper over heen. Voìla, een vezelrijk ontbijt!

Zo simpel kan het dus zijn. In dit ontbijt zitten al 10,7 gram vezels. Omdat het niet erg vullend is, kun je er voor kiezen om het te combineren met een stuk groente of fruit. Met een banaan erbij (3,1 gram vezels) zit je al bijna op de helft van de dagelijkse behoefte.

2. Roggebrood met schijfjes komkommer (en een plakje kaas)

roggebrood met schijfjes komkommer

Wat heb je nodig?
– 2 sneetjes roggebrood (9 gram vezels)
– 1/4 van een komkommer (0,5 gram vezels)
– plakje kaas (geen vezels, maar om het lekkerder te maken)

Ook dit ontbijt maak je ontzettend makkelijk en snel. Daarnaast is het ook nog eens een fris begin van de dag! Neem twee plakjes roggebrood en snijd het stuk komkommer in schijfjes. Beleg vervolgens het roggebrood met de schijfjes komkommer. Voor de fijnproevers is het ook mogelijk om nog een plakje kaas toe te voegen. Weet wel dat hier van nature geen extra vezels in zitten.

3. Bananenpannenkoekjes met havermout

vezelrijk ontbijt afvallen

Wat heb je nodig?
– 2 eitjes (0 gram vezels)
– 50 gram havermout (5,4 gram vezels)
– 1,5 bananen (4,6 gram vezels)
– 3 scheutjes magere melk (0 gram vezels)
– kaneel (0 gram vezels)

Bananenpannenkoekjes zijn ontzettend lekker. Ze zijn klein, zoet en gezond. Door er havermout aan toe te voegen, wordt het een vezelrijk ontbijt! Het makkelijkste is om gebruik te maken van een blender. Natuurlijk kun je ook schaal en garde gebruiken.

Gooi de 2 eieren, 50 gram havermout, 1,5 bananen, 3 scheutjes melk en wat kaneel in de blender. Vervolgens mix je dit tot het een vloeibaar geheel is. Wanneer de pan warm is, voeg je wat boter toe en gooi je de mix met een lepel in de pan, zodat je vervolgens kleine pannenkoekjes kunt bakken.

Met dit gerecht krijg je 10 gram vezels binnen. Je zult hierdoor dus zeker tot de lunch geen hongerig gevoel meer krijgen!

4. Roerei met verschillende groente

vezelrijk ontbijt afvallen

Wat heb je nodig?
– 2 eieren (0 gram vezels)
– 4 cherry tomaatjes (6 gram vezels)
– 4 champignons (0,8 gram vezels)
– 1 klein uitje (1,5 gram vezels)
– handje spinazie (0,5 gram vezels)

Neem een schaal en gooi er 2 eieren in, om deze vervolgens te klutsen. Snijd de cherry tomaatjes, champignons, het uitje en de spinazie in stukjes en gooi ze in een warme pan. Na een minuutje bakken gooi je de 2 geklutste eitjes erbij en roer je in de pan totdat het gaar is.

Een heerlijk ontbijt met 8,8 gram aan vezels!

5. Havermout met banaan, rozijnen en noten

vezelrijk ontbijt afvallen

Wat heb je nodig?
– 50 gram havermout (5,4 gram vezels)
– 250 milliliter magere melk (0 gram vezels)
– 1 banaan (3,1gram vezels)
– 20 gram rozijnen (0,7 gram vezels)
– 25 gram cashewnoten (1 gram vezels)

Een extra vezelrijk ontbijt voor het afvallen! Zet een pannetje met 250 milliliter magere melk op het vuur. Prak de banaan of snijd de banaan in schijfjes. Wanneer de melk kookt, voeg je de havermout, banaan, rozijnen en cashewnoten toe. Ondertussen blijf je roeren tot de melk opnieuw kookt, waarna je het vuur uitzet. Laat het mengsel vervolgens 5 minuutjes doorgaren tot de gewenste dikte. Eet smakelijk!


Afvallen met een vezelrijk ontbijt?

We hopen dat deze vezelrijke ontbijtjes je hebben geholpen met het afvallen. Wil je ons laten weten wat je van deze gerechten vind? Of vind je dat we een gerecht zijn vergeten? Laat het ons dan weten door een reactie achter te laten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Peter van der Schoot
Peter van der Schoot
Al 6 jaar lang ben ik actief in de wereld van fitness en gezonde voeding. In deze tijd heb ik veel ervaring opgedaan, en deze kennis wil ik graag delen op Fitness Meester. Heb je vragen? Laat dan even een reactie achter, dan reageer ik zo snel mogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook..
Inhoud
Fitness Meester

Fitness Meester is een blog over fitness en een gezonde lifestyle. Wij schrijven over van voeding tot supplementen en van fitness artikelen tot oefeningen.

Volg ons op
Nieuwe Berichten
Volg ons
Tags

Gratis e-book met 10 effectieve tips voor een sixpack!

Je bent er bijna...
Compleet 60%

Geef ons je e-mail adres en wij versturen je GRATIS het e-book ’10 effectieve tips voor een sixpack’!

  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment afmelden.